Konstverket målades av Strindberg 1894, under hans mentalt oroliga tid i Paris – den så kallade infernokrisen. Under den här perioden så ansåg sig Strindberg förföljd och skrev ytterst lite. Därför har konstvärlden varit osäkra på vilka verk Strindberg målade där.
Motivet, ett stormigt hav under mörk himmel, liknar hans verk ”Hög sjö” från samma år.
– ”Riktiga” konstexperter påpekar ofta att tavlorna från 1894 är de intressantaste av Strindberg och med ”Hög sjö” så förebådade han vad modernisterna gjorde 30-40 år senare. Och den här tavlan är väldigt starkt relaterad till den målningen, säger Pedro Westerdahl, Strindbergspecialist hos Bukowskis som ska auktionera ut verket.
Något många drömmer om
Enligt ett brev skrivet av den danske poeten Sophus Claussen, som Strindberg umgicks med i Paris, var oljemålningen en gåva till poeten. Tavlan har sedan gått i arv inom familjen.
– I min bransch finns det vissa saker många människor drömmer om, som att en gång i sitt liv upptäcka en okänd tavla av Strindberg. Det första jag tänkte var att det här kan inte vara sant, men så fort jag såg den så var det inget snack om saken, säger Pedro Westerdahl.
Strindbergs måleri
- Strindbergs måleri är omdiskuterat. Han har setts som ömsom valhänt amatör, ömsom modernistisk pionjär. Hans målningar är märkvärdigt opåverkade av samtidens nationalromantik och symbolism. Den fria bildpoesien och den djärva palettknivstekniken uppskattades inte heller under Strindbergs egen tid, utan först efter andra världskriget.
- Målningarna från 1870-talet får ses som förberedande försök för Strindberg. Det är 1892 som han finner sin egen stil. Åren 1893-94 infaller höjdpunkten i Strindbergs måleri.
- Strindbergs produktion omfattar cirka 130 verk.
- Pris på två tidigare utauktionerade Strindbergverk: Packis i Stranden från 1892, slutpris: 8.400.000 kronor. Björken i (höst) från 1902, slutpris: 8.620.000 kronor.
Källa: Strindbergsmuseet och Bukowskis (TT)