Nya reklamregler förändrar TV4:s programtablå

Uppdaterad
Publicerad

De nya EU anpassade TV-reklamregler som träder i kraft på fredagen leder till att TV4 ökar andelen reklam från tio till tolv minuter per heltimme kvällstid.

Reglerna tillåter inte fler reklamavbrott per program vilket TV4 kringgår genom att placera reklamen mellan TV programmen, ett utrymme som vanligtvis innehåller trailers och programinformation.

Även programtablån dagtid i TV4 påverkas av de nya reklamreglerna.

– Vi kommer så småningom att lyfta ut dagprogram som telefontävlingarna och ”Twins” och satsa på inköpta serier istället för att locka annonsörer, säger Cecilia Giertta, kommunikationsdirektör på TV4 till SVT:s Kulturnyheterna.

Petra Markgren Wangler

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.