Foto: Göteborgs operan/Lennart Sjöberg

Operarecension: Suggestivt och skakande på Göteborgsoperan

Uppdaterad
Publicerad

Göteborgs operan har en förkärlek för enaktare. I helgen var det premiär för två operor som båda handlar om drömmar och föreställningar. Den ena utifrån en mans perspektiv, den andra utifrån en kvinnas. Kulturnyheternas operakritiker Camilla Lundberg recenserar Nyckeln till drömmarna och Vox Humana.

För tredje året i rad lanserar Göteborgsoperan en kombo av kortoperor. Nu handlar det om tjeckiske Bohuslav Martinus Nyckeln till drömmarna och Francis Poulencs Vox Humana. David Radok är återigen mannen bakom kombinationen, denna gång också som regissör.

Även den kombinationen fungerar fint – Radok har framgångsrikt låtit sig inspireras av Hammershöjs stillsamt drömska interiörer. För Martinus kortopera – egentligen ett utdrag han gjorde ur sin helaftonsopera Juliette – är sann surrealism översatt till musikdramatik. Ett oerhört vackert svirrande klangflöde, ett slags flygande musik.

Poulencs Vox Humana är snarare en mardrömsopera, ett psykodrama. Intressant nog gjorde Poulenc långt tidigare en tvättäkta surrealistopera av det tokigt knäppa slaget, ”Brösten på Therese”. Där tröttnar Therese på sina tuttar och förvandlar sig till man(!). Kopplingen till den tragiska Vox Humana är att här är både text och musik skapades av homosexuella män, Jean Cocteau och Poulenc, som bägge drabbats av förlust av sina älskare. Men något sådant lät sig naturligtvis inte visas på den tiden.

”Vox Humana” betyder ju människans röst, här har det blivit en kvinnas.

Hade det varit talteater hade den absolut kunnat göras av en man...

Fast jag hade inte velat missa Kerstin Avemo här, som gör en fullständigt fenomenal gestaltning. Ja, hela denna operakväll är oerhört snyggt genomförd, både suggestiv och skakande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.