– Det finns ett stort sug efter en snygg, underhållande och modern tidskrift som verkligen kan bekräfta och utveckla människors intresse för klassisk musik, säger Johannes Nebel, en av två initiativtagare bakom Opus.
Marknadsansvarige Jonas Söderström är den andre initiativtagaren. Han är särskilt glad över att magasinet kommer att finnas till försäljning på konserthusen.
– Genom att marknadsföra och sälja Opus där publiken, det vill säga läsarna finns har vi fått illgång till en ovärderlig kanal direkt mot målgruppen, säger Söderström i ett pressmeddelande.
Ambitionen: en modern tidning
Ett flertal tidningar om klassisk musik har startas tidigare i Sverige för att läggas ned efter bara tre, fyra nummer. Gunno Klingfors, programledare på SVT:s musikserie Klassiska typer, tror ändå att Opus har möjlighet att bli mer livskraftig.
– Nebel och Söderström är utbildade marknadsförare i grunden och man kan se hur de jobbar på ett annorlunda sätt, säger Kingfors till Kulturnyheterna.
– Är det några som kan klara av att värva nya läsare så är det de här killarna, avslutar han.
Anders Blåder