Alex Schulman och Sigge Eklund kritiseras av Konsumentverket Foto: Anders Wiklund/TT

Alex och Sigge granskas för spelreklam

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentverket kritiserar podcastduon Alex Schulman och Sigge Eklund för att göra reklam för och överdriva vinstchanserna på ”ett osakligt och obalanserat sätt” när det gäller ett nätkasino, skriver Dagens Nyheter

KO fick in en anmälan om att Alex Schulman och Sigge Eklund gör olaglig reklam för ett nätkasino i sin podcast Alex och Sigge. I avsnitt 349 satsar Alex Schulman pengar och vinner på en spelsajt med nätkasino, vilket får Sigge Eklund att utbrista att det går att leva på att spela på sajten.

Perfect Day Media som ger ut podden har det formella ansvaret och KO vill ha ett yttrande från bolaget senast den 12 mars.

Det är inte första gången Alex Schulman och Sigge Eklund anmäls till Konsumentverket. 2014 kritiserades de för att ha lagt ut bilder på sitt vinmärke på Instagram och uppmanat till alkoholkonsumtion.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.