Prislappen för IS propagandafilm: 1,6 miljoner

Uppdaterad
Publicerad

Scenerna i avrättningsfilmen togs om – igen och igen. Bödlarna förseddes med mick. IS jobbar på samma sätt som filmteamen bakom Hollywoods actionrullar.

– Det vi vet är att de satsat mycket pengar resurser och tid på producera filmer som liknar Hollywoodproduktioner, säger reportern Sanna Klinghoffer.

Under arbetet med gårdagens Uppdrag granskning, där hon intervjuade jihadisten ”Adam”, har Sanna Klinghoffer gått igenom filmer och tidningar från IS väloljade propagandamaskin. I programmet syns bland annat ett klipp från IS propagandafilm, där syriska officerare och piloter avrättas.

Medier

Flera omtagningar

Terrorforskare från USA och Storbritannien har analyserat filmen och kommit fram till flera isande slutsatser. Den femton minuter långa filmen är inspelad med avancerade kameror, experterna uppskattar att prislappen för produktionen ligger på omkring 1,6 miljoner kronor.

Flera omtagningar av gisslans vandring mot avrättningen har gjorts, det kan experterna se genom att analysera hur ljuset faller. Inspelningen av dödsfilmen har pågått i 4-6 timmar.

– Det innebär att man gjort en hel serie omtagningar med människor som vet att de ska bli avrättade. Barbariskt, säger Sanna Klinghoffer.

Dessutom har minst två av bödlarna i filmen försetts med mick, en så kallad mygga, som fästs på kläderna. Allt för att ljudkvaliteten och effekten av brutaliteten ska bli så bra som möjligt.

Att IS är skickliga på att sprida sina budskap på Youtube, Instagram, Tumbler och Twitter är inget nytt, men exakt hur sofisistikerat IS jobbar när de producerar sin propaganda har inte varit lika känt tidigare.

Twitterfilm och långfilm

Ett tydligt tecken på IS ambition att producera effektiv propaganda är Al Hayat Media Center, som inte ska blandas ihop med den arabiska tidningen Al-Hayat. Al Hayats målgrupp är unga tittare som inte talar arabiska och man gör program på tyska, engelska och franska. Filmerna har anpassats till plattformen, allt från en minut långa twitterfilmer till en timslång ”dokumentär” med titeln The Flames of War. Trailern till samma film skulle lika gärna kunna vara en trailer för en actionspäckad Hollywoodrulle.

– Många som ser det här i sociala medier tycker det är häftigt och fräckt. Det är som en Hollywoodproduktion, långt ifrån en brutal krigsverklighet, säger Sanna Klinghoffer.

Al Hayat producerar också en rad glossiga pdf-tidningar på nätet, med artiklar som till exempel förklarar varför det är rätt att förslava kvinnor.

Oroväckande utveckling

IS-terroristernas propaganda är på hög nivå, långt ifrån Usama bin Ladins hemmagjorda och korniga videofilmer som släpptes efter terrordådet den elfte september.

– De har fattat hur viktig media är och hur viktigt det är att sända ut bilder som är förhärligande och spelar på de religiösa föreställningar IS har, säger Sanna Klinghoffer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet