Public service-medierna lever farligt i Trumps USA

Publicerad

Donald Trump vill skära i budgeten för kultursektorn. Bland de som riskerar att bli av med sina statliga medel i samband med byte av administration återfinns amerikansk Public Service. Det finns idag 1 400 radio och tv-kanaler i USA som är delvis statsunderstödda – men nu lever de farligt.

Det är i år 50 år sedan de amerikanska public service-bolagen PBS och NPR bildades av den dåvarande presidenten demokraten Lyndon B. Johnson. Sedan dess har de levererat titlar som det kultförklarade barnprogrammet Sesame Street och radiosuccén Serial. Nu vill Donald Trump skära i kulturbudgeten genom att privatisera bolagen.

Enligt författaren och filosofen Roland Poirier Martinsson, som under långa perioder bott i USA, är förslaget knappast en budgetfråga. Istället ser Poirier Martinsson planen som en signal till presidentens gräsrötter att Trump vill av intellektualisera medierna, ett resonemang som Poirier Martinsson inte köper.

– Det är knappast så att vi i västvärlden går runt och tycker att medierna är för intellektuella, utan snarare går vi mot mer och mer trams.

Under presidentkampanjen var ett av republikanernas slagord ”drain the swamp”, och genom att privatisera public service kan Trump visa för sina väljare att han röjer upp och gör sig av med den demokratiska hejarklack som NPR och PBS utgör, enligt Poirere Martinsson.

Poirere Martinsson kan förstå att amerikansk public service fått kritik för att vara vänstervridna, men tycker att programmen är stimulerande och befarar att förslaget leder till att det intellektuella samtalet marginaliseras än mer.

– NPR håller väldigt hög kvalitet. Att lyssna på en vänsterperson som resonerar intressant och har intressanta argument är så klart att mer givande än att lyssna på en högerperson som är dum i huvudet.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer