Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Caroline Hainers recension av ”Barbie” i regi Greta Gerwig i klippet. Foto: Warner Bros. Pictures via AP

Recension: ”Barbie” i regi av Greta Gerwig

Uppdaterad
Publicerad

”En fulländad visuell filmupplevelse med lika delar eskapism som genuskritik”. Kulturnyheternas filmkritiker Caroline Hainer recenserar den nya Barbie-filmen.

Ofta är det så med leksaker att förpackningen lovar mer än innehållet. Greta Gerwigs ”Barbie” är en fulländad visuell filmupplevelse men den stilettklackade sparken mot patriarkatet blir hängande i luften (eller kvar i förpackningen).

Barbie lever i sin rosa drömvärld där allt är perfekt eftersom Barbie-dockorna styr, alla Ken-dockor är vacker rekvisita. Men plötsligt drabbas Barbie av existentiella tankar. För att bli av med dem måste hon och hennes klängiga pojkvän in i den verkliga världen och finna sitt rätta jag.

Filmrecensioner

Det blir ett äkta filmäventyr med lika delar eskapism som genuskritik. Skådespeleriet är utsökt, Margot Robbie är så fantastisk att det är omöjligt att tänka sig någon annan i titelrollen och Ryan Gosling förkroppsligar den ständigt förbisedde Ken/det sårbara manliga egot till den milda grad att man vill köpa Ken-dockor av rent medlidande.

”Barbie” är också genuint rolig. Men humorn bygger på självmedvetenhet. Den typen av humor lierar sig ständigt med satiren eftersom den inte kan stå på egna ben. Det är när Barbie tas ur sitt naturliga habitat och dimper ned i verkligheten som genuskritiken träder in och filmens problem uppstår.

Barbie har varit kontroversiell ända sedan Ruth Handler skapade dockan 1959. Är hon ett skevt skönhetsideal eller en kvinnlig förebild? ”Barbie” säger, föga förvånande, ”både och”. För det är så klart fullt möjligt att både satirisera och kärleksfullt omfamna en kulturell ikon på en och samma gång. Precis som man kan göra sig lustig på leksakstillverkaren Mattels bekostnad och samtidigt dra in miljarder åt dem i företagssamarbeten.

Problem uppstår när man försöker få det till någonting annat, som att det skulle vara kullkastande eller nydanande. ”Barbie” är en dekonstruktion av något som redan dekonstruerats – idag finns dockan i alla möjliga former och utseende och diskussionen om huruvida hon är av godo eller av ondo är sedan länge passé. Det är inte nydanande, det bara ännu en vacker dag i filmfabriken (och leksaksfabriken) där allt till syvende och sist handlar om konsumtion.

BARBIE

Betyg 3

Manus: Greta Gerwig och Noah Baumbach

Regi: Greta Gerwig

I rollerna: Margot Robbie, Ryan Gosling, Will Ferrell, Rhea Perlman, Kate McKinnon, America Ferrera mfl.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Filmrecensioner

Mer i ämnet