Hämnden ett evigt tema i fiktionen och i krimjournalistikens rubriker.
Dramakomedin ”Beef” fångar det som kan födas ur någonting futtigt men eskalerar och blir ett utlopp för generationer av trauman, sexuell frustration och både kulturellt och ekonomiskt utanförskap.
Växtentreprenören Amy (komikern Ali Wong) bor i snobbiga Calabasas men är ändå olycklig. Hon onanerar med en pistol och låter sig bli exotiserad av en rik, vit investerare med en fetisch för asiatisk kultur. ”Skriv tacksamhetsdagbok” tycker hennes mjuka konstnärsman.
Allt-i-allo-mannen Danny (Oscarsnominerade Steven Yeun) bor med sin krypto/gamer-brorsa på ett sunkigt motell och försöker mest hålla sig flytande efter flera snedsteg. Han lyckades sabba familjeföretaget tillsammans med sin kusin Isaac (flabbvänligt spelad av den ultrarika konstnären David Choe som lånat ut konst till seriens intro, och vävt in småbitar av sin egen livshistoria i rollfiguren).
Både Amy och Danny försöker hantera personliga ambitioner med kulturella förväntningar när ett slumpmässigt möte och ett bråk i trafiken eskalerar snabbt. Först som en ventil för deras livsbesvikelser, men snart som en väg mot avgrunden.
Lee Sung Jin har tidigare författat manus till delar av HBO:s mästerliga dramakomedi ”Dave”.
”Beef” — ett samarbete mellan Netflix och det hajpade indiebolaget A24 — har mer svärta och handlar främst om erfarenheten hos amerikaner med asiatisk bakgrund. Exempelvis hur ”västerländsk terapi inte fungerar på österländska sinnen”.
Men det finns samtidigt något universellt i speglingen av människans lägre instinkter, med en regi som osar av anarkistisk energi. Det är oemotståndligt till och med när allt spårar ur i de sista avsnitten.
”Beef” visas på Netflix.