Rickard Söderberg som Läkaren och Alexandra Büchel i rollen som Madeline. Foto: Pressbild Folkoperan/Mats Bäcker

Recension: Folkoperans Usher lyckas inte engagera

När den nyskrivna skräckoperan Usher, baserd på Edgar Allan Poes novell, sätts upp på Folkoperan i Stockholm spelar Rickard Söderberg rollen som Läkaren. Men trots en bra rollbesättning går uppsättningen inte riktigt i hamn, menar Kulturnyheternas operakritiker Camilla Lundberg.

Skräckopera är en etablerad genre, synnerligen populär på det romantiska 1800-talet. Som till exempel Richard Wagners spökopera Holländaren, aktuell på Malmö Opera. Gothic horror kan ju onekligen bjuda på effektfull musik och starka känslor. Claude Debussy var typisk för den franska symbolismens svärmeri för Edgar Allan Poe och han höll på i många år med novellen om Huset Ushers fall. Utan att få till den. Det blev bara en uvertyr och lite till.

Nu försöker Folkoperan ro iland hans projekt med en nyskriven version. Man har fått till en riktigt bra cast med Rikard Söderberg som demonisk läkare och den fenomenala sopranen Alexandra Büchel som den döende Lady Madeline. Ola Eliasson gör hennes klene bror Roderick Usher och Folkoperaveteranen Olle Persson hans vän. Det är de två som helt dominerar i Poes novell, medan läkaren och systern knappt har en enda replik. Här har dom broderats ut i en handling som ryms på en papperslapp. En orsak till att Debussy inte lyckades med sin opera.

Det var väl syskonen Ushers osunt incestuösa relation, instängdheten i en gammal kultur och en närmast nekrofil dödslängtan som hade lockat honom till spökromantisk stämningskomposition. Men något drama var det inte – och är det inte här heller. Det är ett belgiskt team bakom ord och musik, där tonsättaren bitvis skapar suggestiva ögonblick. Men librettisten! En platt text som dessvärre sänker hela verket.

Trots snygg produktion på Folkoperan, bra sångare och musiker, så förmår inte Usher engagera för fem öre. Än mindre skrämmas. Och jag som alltid varit så nyfiken på Debussys ofullbordade. Men den var nog lika dödsdömd som ätten Usher.