Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tv- och dataspelet Harold Halibut får näst högsta betyg av spelkritiker Susanne Möller – se varför i klippet. Foto: Slow bros

Recension: Harold Halibut utvecklat av Slow bros

Uppdaterad
Publicerad

En blandning av spel och stop motion-film är hur Harold Halibut beskrivs av sina utvecklare Slow Bros. De har i tio år byggt miljöer och gubbar för hand för att skapa ett spel som fått indiespels-världen att bågna av nyfikenhet, och resultatet är inte en besvikelse, tycker Kulturnyheternas Susanne Möller

Harold Halibut är en berättelse om något vi alla kan relatera till, att hitta hem – om än inte bokstavligt så i en vän. Spelets huvudperson, den bleka, snälla och rätt alldagliga labbassistenten Harold är perfekt för att illustrera den mjuka ton som spelet för det mesta håller sig till.

Och det är ett säreget spel. Där finns ingen spelmekanisk bedrift utan bara få – nästan pliktskyldigt inklämda – spelelement dyker upp. Det kan vara sladdar som ska kopplas eller ubåtar att styra.

Min vanemänniska vill ha mer men jag tycker det räcker för Harold Halibut. Det är ett spel som lugnt kan luta sig på att vara tungt dialogdrivet och låta berättelsen blomma ut över tid.

Titeln är ett bra exempel på att spel som medium är brett, det krävs ingen game over-skärm eller blixtsnabbt muskelminne för att få en upplevelse att gå in i.

Kanske saknar jag känslan av att själv spela roll för händelserna som rullas ut, det är inga kniviga dialogval som får mig att känna att jag kan påverka historien – utan det här är en resa på vilken jag snällt får följa med.

Lite som vår hjälte egentligen. Stoiskt finner sig Harold i skeenden och tycks hamna där han hamnar.

Det finns en spännande kontrast mellan karaktärernas stela, skulpterade ansikten och det livsomvälvande som händer i spelet – en känsla av svårfångade våglängder. Men det är inte bara dockorna eller de detaljerade miljöerna som gör spelet så säreget.

Slow Bros har hämtat inspiration från filmskaparen Wes Anderson i hur han använder set design, ljussättning och musik som hjälp att berätta historien. Det är samma varma känsla av nostalgi i de retrofuturistiska miljöerna man rör sig i, samma kärlek till excentriska karaktärer som du som spelare kan lära känna i långa dialoger.

Allt är otroligt stilistiskt och lämnade mig med en känsla av värme i bröstet.

Se mer av spelet och dess handling i klippet.

Fakta om spelet

Titel: Harold Halibut

Betyg: 4

Genre: Dialogdrivet äventyr

Utvecklare: Slow Bros

Plattformar: PC (testad), PS5, Xbox X|S

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.