Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lars von Triers kultserie ”Riket” går igen, denna gång som teater. Se utdrag ur föreställningen, och Anna Hedelius omdöme om den, i klippet. Foto: Emmalisa Pauly

Recension: ”Riket” på Helsingborg stadsteater

Uppdaterad
Publicerad

Lars von Triers skruvade skräckserie ”Riket” har blivit en tv-klassiker. Nu är den tillbaka som teater. Kulturnyheternas Anna Hedelius har sett ”Riket” på Helsingborgs stadsteater.

Bortsett från Friends var ”Riket” en av få serier jag bingetittade på under 90-talet. Tilltalet kändes nytt. ”Riket” var kuslig, mörk, svart och med många revolterande sparkar mot allt vad gängse normer heter.

Lars von Trier har ju sedan dess utvecklat sitt enfant terrible, men redan då var han en filmregissör som inte gav oss det vi brukar få i möblerade tv-rum.

Platsen för den svenska premiären är väl vald. Sjuttiotalsdrömmen Helsingborgs stadsteater ligger alldeles invid det sund Stig-Helmer spanar ut över i slutet av varje avsnitt, men nu är vi på svensk mark och det här är en uppsättning som i stort sett bara drar komedikortet ur leken.

”Riket” i Helsingborg är en uppsättning lika trygg som det Volvo Stig-Helmer åkallar i natten i de kultförklarade scenerna från Rigshospitalets tak.

Föreställningen puttrar på och allt, ska understrykas, är mycket välgjort. Röken lägger scenen i dimmor i inledningen, kostymen är väl genomförd i vitt, blekrosa och blodrött, den kongeniala musiken gnisslar och bultar för att ibland skäras genom av gossopraners sköna röster, den vridbara scenen kan bli till kulvertar, hissar och operationssalar.

Även spelet är odiskutabelt. Även om det givetvis är svårt att fylla Ernst-Hugo Järegårds sjukhustofflor har Nils Dernevik hittat en karaktär med lagom blandning mellan pondus och självömkan. Maria Kulle som den spiritistiska fru Drusse är världsbäst på att vara urstark som svag och sjuk. Ja, hela gänget levererar, vilket är en fröjd att se.

Men ”Riket” på scenen är väldigt o-Triersk. Den osäkras aldrig. I storebrorslandet Sverige har den tappat mycket av sin övernaturliga lyskraft.

Att vetenskaplig evidens även i vår tid utmanas av såväl naturtro, rädsla som personlig ärelystnad är definitivt aktuella teman även i dag, men trots att det finns möjligheter blir föreställningen inte mer än en antydd kommentar till vår samtid.

Vilket förstås är lite synd, men vi har trots allt rätt roligt på vägen, och som Lars von Trier själv säger – vi får ta det goda med det onda.

Riket

Av: Lars von Trier och Niels Vørsel

Dramatisering: Nicolei Faber

Regi: Malin Stenberg

Scenografi: Zofi Lagerman

Kompositör: Leo Sander Svensson

Medverkande: Sasha Becker, Gustav Berg, Nils Dernevik, Kajsa Ericsson, Scilla Gandsjö Gullstrand, Peter Järn, Maria Kulle, Elin Norin, Robert Olofsson, Saga Widjer, Olof Yassin

Scen: Helsingborgs stadsteater

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.