Resejournalistiken påverkas när det anses omoraliskt att flyga

Uppdaterad
Publicerad

Reportage från fjärran länder har fascinerat läsarna under alla tider. Men vad händer med resejournalistiken när det anses klimatfarligt och kanske till och med omoraliskt att flyga långt bort? Per J Andersson var med och startade resemagasinet Vagabond för 31 år sedan och han har märkt en förändring i synen på resandet.

– För ett par år sedan såg man ofta människor posta bilder på sociala medier om att de var på Arlanda och skulle åka till solen, lite skrytsamt sådär. Det har minskat något oerhört.

Sveriges största resemagasin Vagabond redovisar numera koldioxidutsläppen för alla resor de skriver om. När det gäller resor inom Europa rekommenderar de i första hand tåg.

– Vi har ett stort ansvar att försöka få folk att resa klokare, bättre och mer miljösmart.

”Inte journalistikens uppgift”

Tidningen Dagens Nyheter skriver mycket om hotet mot klimatet. Samtidigt publicerar de fortfarande resereportage från långväga resmål och erbjuder resepaket med flyg till sina prenumeranter. Något de får kritik för av sina läsare.

– Mötena är viktiga och det är viktigt att vi skriver om platser i hela världen, men vi kanske har haft lite för mycket av det och kanske fokuserat en aning för lite på miljökonsekvenserna. När det gäller erbjudandena så är det samma sak där, vi tittar på det just nu och ser hur mycket sådana som vi ska ha, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.

Samtidigt tycker han inte att det är resejournalistikens uppgift att uppfostra, utan att det är upp till läsarna att bestämma hur de vill göra.

Thailandsresan inte den enda miljöboven

Vagabonds Per J Andersson ställer sig tveksam till att just Thailandsresan blivit den ultimata symbolen för miljöboven, när till exempel stor köttkonsumtion eller bilpendling kan stå för lika höga utsläpp i längden. Kanske riskerar något att gå förlorat när resandet anses fult.

– Det är en intressant fråga och jag tror absolut det förändrar våra drömmar lite grann, men jag hoppas att det inte minskar nyfikenheten på världen. Det vore fruktansvärt. Det skulle kunna leda till att vi sluter oss inåt.

Enligt Per J Andersson är det just nu som resejournalistiken verkligen behövs. Dels som en motpol mot all resereklam på nätet, dels för att upplysa om just klimatkonsekvenser.

– Lite som en politisk kommentator som kommenterar politiken, så vill vi vara så när det gäller resor. Vi vill kommentera världen och resandet ur ett resenärsperspektiv – oberoende.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.