Ruben Östlund om arbetet inför Oscarsgalan: ”Som en presidentvalskampanj”

Uppdaterad
Publicerad

Ruben Östlunds film ”Triangle of Sadness” är Oscarsnominerad till i klasserna bästa film, bästa regi och bästa originalmanus. Men bakom Ruben Östlunds till synes ostoppbara framgångar ligger både strategi och ett långvarigt kampanjarbete mot Oscarsjuryn.  

Med sina tre nomineringar i de tyngsta klasserna skriver Östlund in sig i den svenska filmhistorien. Bara filmer av Ingmar Bergman och Jan Troell har nominerats till bästa film tidigare. Men nomineringarna är inte bara frukten av ett hårt, konstnärligt arbete utan också av ett långsiktigt och taktiskt arbete. 

– Vill du vill få framgång i de här rummen måste du spekulera, säger Ruben Östlund till Kulturnyheterna. 

Oscarsgalan 2023

Som en presidentvalskampanj 

Sedan Triangle of Sadness vann Guldpalmen i Cannes har Ruben Östlund rest runt i USA och Europa för att visa filmen för många av de 10 000 medlemmar som är med och röstar fram vilka filmer som ska nomineras. 

– Man ska träffa så många som möjligt och skaka hand med så många som möjligt. Det enda jag kan likna det vid är en presidentvalskampanj eller en kampanj där riksdagsledamöterna åker runt och försöker bli valda.

Internationell stjärnglans

Det är inte första gången Ruben Östlund är nominerad till Oscars. Hans förra film, ”The Square”, nominerades i kategorin bästa utländska film. Båda filmerna har internationella stjärnor i rollerna.

– Har du premiär och tävlar i Cannes måste du ha stjärnor som kan gå på den där röda mattan. Det är bra att ha kända skådespelare. 

Skådespelaren Sven Wollter provfilmade för rollen som den försupne fartygskaptenen i ”Triangle of Sadness”, men rollen gick istället till den amerikanska skådespelaren Woody Harrelson.

– Jag sa till Sven Wollter att om Woody Harrelson tackar ja så tar jag honom. Han behövs för de amerikanska investerarna.   

Testa idén på alla

De allra flesta regissörer pratar aldrig om sina idéer innan de är klara. Ruben Östlund gör tvärtom. Han reser runt och testar manus och idéer inför publik för att se vad som funkar och inte.

Det låter som en marknadsundersökning?

– Marknadsundersökning låter ju tråkigt på något sätt, det handlar om att jag ska veta hur jag ska kommunicera filmen på bästa sätt.

Hör Ruben Östlund berätta om tre faktorer för ha chans att vinna Oscar i klippet ovan. 

En längre intervju finns att se här på SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Oscarsgalan 2023

Mer i ämnet