Foto: SVT Design

Skavlan startar Youtubekanal – men svenskarna kan inte titta

Nordens största tv-stjärna nöjer sig inte med tv-publiken. Nu startar han sin egen kanal på Youtube. Men svenska tittare kan inte se den. SVT sätter stopp.

Skavlan nöjer sig inte med en miljonpublik framför tv-apparaten.

Nu sjösätter han sin egen kanal på Youtube, där klipp och intervjuer från hans tidigare shower går att titta på. Men den nya kanalen går inte att se i Sverige. SVT:s inställning till Youtube sätter stopp för det.

– Vår policy är att i huvudsak använda Youtube som en marknadsföringskanal med trailers och klipp för våra egna program, den står vi fast vid, säger kommunikationschefen Sabina Rasiwala.

Hela världen – utom Sverige

SVT har upphovsrätten till Skavlan-intervjuer som sänds i SVT och vill inte att programmen ska ligga på någon annan sajt än just SVT:s. Därför är Skavlans Youtube- kanal geotaggad, som det kallas. Den går att se över hela världen, utom just i Sverige.

Tusentals klipp

– Det ligger redan tusentals Skavlan-klipp på Youtube som tittarna lagt upp själva genom åren, nu organiserar vi allt innehåll på en egen kanal, säger Skavlans producent Marieanne Torp Kierulf.

Hon understryker att intervjuer som Fredrik Skavlan gör exklusivt för sin Youtube-kanal går bra att se i Sverige.

NRK, som också sänder Skavlans program i tv, har tväremot SVT inga problem med att Skavlan startar egen Youtubekanal och lägger upp hela intervju-shower där.

– Vi hoppas att SVT öppnar upp för samma möjlighet framöver, säger Skavlans producent Marianne Torp Kierulf.

Inget intresse

Programchefen Thomas Hall på SVT verkar inte intresserad.

– Vi ser ingen anledning att sprida Skavlans program utanför SVT:s egna plattformar, säger han.

Men public service i Norge, NRK, har inga problem med att Skavlans program går på Youtube. Hur ser du på det?

– Om de vill hjälpa Skavlan att bygga upp en konkurrerande verksamhet är det upp till dem, säger Thomas Hall.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Medier

Mer i ämnet