Spelmässan Gamescom är tillbaka efter pandemin

Uppdaterad
Publicerad

Spelmässan Gamescom i tyska Köln är tillbaka igen för första gången sedan pandemin slog till. ”Att återvända till Köln är en stor grej, inte bara för vår tyska grupp, utan för hela vårt företag – och för branschen”, skriver Wouter van Vugt vid Bandai Namco.

Omkring 1 100 utställare trängs på 220 000 kvadratmeter mässgolv när Gamescom slår upp sina portar i veckan. Att värdens största spelmässa är tillbaka igen efter två år av digitala pandemiupplagor sänder svallvågor genom spelbranschen.

”Gamescom har alltid varit ett speciellt evenemang för oss på Xbox. Därför ser vi verkligen fram emot att återvända till Köln”, skriver Marcel Kranz, chef för gaming på Xbox tyskspråkiga gren, i ett mejl till TT.

Inledning med nyheter

Utgivaren Plaion – tidigare Koch Media – ser mässan som en möjlighet att öka kännedomen om det nya varumärkesnamnet, förutom att låta besökarna testa bolagets aktuella spel.

”Gamescom har alltid varit ett unikt tillfälle som ger de närvarande chansen att samlas och i år är jag övertygad om att det blir fullt av ny energi”, skriver försäljnings- och marknadsföringschefen Frank Weber.

Branschföreträdare är redan på plats i Köln, men officiellt inleds mässan med den livesända invigningskvällen klockan 20 på tisdagen, ledd av spelprofilen Geoff Keighley. Där utlovas nya titlar och trailers.

”'Opening night live' är alltid ett speciellt tillfälle för branschen, så jag längtar efter att se vilket nytt innehåll som kommer att avslöjas där”, kommenterar Wouter van Vugt vid den japanska spelutvecklaren Bandai Namco.

Många skippar

Xbox har, likt flera andra bolag, de senaste åren ökat fokuset på tillgängliggörande. Kranz lyfter fram att bolagets monter i år är rullstolsanpassad och att teckentolkare på flera språk finns på plats.

Värt att notera är också att det trots dryga tusen utställare är långt ifrån en heltäckande uppställning på årets Gamescom. Lyser med sin frånvaro gör jättar som Sony, Nintendo, Take-Two, Electronic Arts och Activision Blizzard.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.