När Final Fantasy 7 släpptes 1997 blev det en formativ upplevelse för en generation av spelare, menar SVT:s spelredaktör Joachim Voss Sundell. Foto: SVT/Square Enix

Därför blev Final Fantasy 7 ett internationellt fenomen

Publicerad

Det japanska rollspelet Final Fantasy VII slog ner som en komet i den västerländska spelvärlden 1997. För många 80-talister rör det upp nostalgiska känslor – och nu lanserar spelbolaget Square Enix en remake. Men vad var det som gjorde spelet så banbrytande?

Det japanska rollspelet Final Fantasy VII slog ner som en komet i den västerländska spelvärlden 1997. Nu är remaken ett av vårens mest efterlängtade spelsläpp. Men vad var det som gjorde spelet så banbrytande?

– Vi sprang hem från skolan de där månaderna, och spelade konstant. Till slut orkade inte spelkonsolen mer – den brann upp, säger Kulturnyheternas spelredaktör Joachim Sundell.

Final Fantasy VII hade tveklöst något unikt. Under det sena 90-talet nådde det en miljonpublik i Europa, efter att spelserien utvecklats under ett decennium i hemlandet Japan.

– Det var ett färdigutvecklat spelkoncept med helt ny 3D-grafik. Och det marknadsfördes enormt i Europa som ett av de första japanska rollspelen.

Beatles-ögonblick

Jämfört med de andra lättsamma 90-talsspelen Super Mario, Donkey Kong och Warcraft II var Final Fantasy VII en dramatisk odyssé med karaktärsdjup, svärta och ett filmiskt berättade.

– Det var som att gå från barndomens serietidningar till vuxenvärldens romandjup. Det var ett Beatles-ögonblick, ett Star wars-ögonblick. En kulturupplevelse som berörde en i grunden, säger Joachim Sundell.

För den oinsatte kan det vara svårt att förstå hur spelet kunde drabba sin publik så hårt. 3D-grafiken, som på 90-talet uppfattades som nästintill verklighetstrogen, ser skrattretande dålig ut med dagens mått mätt.

Nostalgipengar

80-talisterna upplever just nu en kavalkad av uppdaterade versioner av barndomens mest älskade kulturupplevelser. Och Final Fantasy VII Remake hör till vårens absolut mest efterlängtade spelsläpp.

– Man vill uppleva spelet så som det skulle vara om det släpptes i dag. Och det är en stor chans för spelbolagen att tjäna pengar på 80-talisternas nostalgi, säger Joachim Sundell.

Spelare från den yngre generationen kommer inte att fatta grejen, enligt spelredaktören.

– Jag tror att alla som försökt introducera sina stora kulturupplevelser till en yngre generation blir besvikna. Final Fantasy VII släpptes med exakt rätt tajming på 90-talet, och det ögonblicket är förlorat för alltid.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.