Från vänster: Samir Abu Eid, Janne Josefsson, Camilla Kvartoft och Leif GW Persson. Foto: TT

SVT-profiler toppar Förtroendebarometern

Uppdaterad
Publicerad

Dagens Nyheter, SVT och TV4 tappar alla i årets Förtroendebarometer som presenterades på Mediedagarna i Göteborg. Men när det kommer till förtroendet för enskilda journalister är fyra av fem SVT-profiler.

Förtroendebarometern, som sammanställs av Medieakademin, mäter svenskarnas förtroende för en lång rad olika institutioner som kungahus och kyrkan. Och när det gäller hur förtroendet ser ut just för medierna i landet så uppvisar flera mediebolag en vikande trend.

Till förlorarna hör också TV3 som tappar i förtroende. Till de som går åt andra hållet räknas bland annat Aftonbladet.

Mediedagarna 2015

Trots den fallande trenden för SVT, så hamnar tv-bolaget ändå på en tredjeplats i förtroendetoppen, efter SR och Universiteten, men före Systembolaget som hamnar på en fjärde plats.

Leif GW Persson mest förtroendeingivande

I listan över vilka enskilda journalister som har störst förtroende bland svenskarna toppar kriminologiprofessorn Leif GW Persson. Han syns bland annat i SVT-programmet Veckan brott, då tillsammans med programledaren Camilla Kvartoft som även hon placerade sig bland topp-5.

Uppdrag granskning-profilen Janne Josefsson och utrikeskorrespondenten Samir Abu Eid kvalade även de in på listan. Den enda personen utan anknytning till SVT var Dagens nyheters chefredaktör Peter Wolodarski som knep tredjeplatsen. 

Neråt för Facebook

Medieakademin har samtidigt mätt förtroendet för sociala medier. Och där är inte sympatierna entydiga. Förtroendet för Twitter ökar, samtidigt som förtroendet för Facebook sjunker.

I botten på listan över de rankade bolagen eller institutionerna hamnar Expressen, TV3 och Arbetsförmedlingen.

Journalisterna med störst förtroende

1. Leif GW Persson

2. Janne Josefsson

3. Peter Wolodarski

4. Samir Abu Eid

5. Camilla Kvartoft

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mediedagarna 2015

Mer i ämnet