Kulturnyheternas teaterkritiker Anna Hedelius har sett ”Stränder” – den senaste föreställningen från den fria teatergruppen Teatr Weimar i Malmö.
Pjäsen handlar om två kvinnor som befinner sig på en stand i Europas utkant. De är samtidigt vid den yttre gränsen mot andra världar.
Det är dramatikern Jörgen Dahlqvist och tonsättaren Kent Olofsson som fortsätter att utforska aktuella samhällsfrågor genom att experimentera med scenkonstens berättarform.
”Musiken driver dramat”
I ”Stränder” försöker de två kvinnorna bryta sig ut ur Europas kollektiva minne. Det gör de till tonerna av specialkomponerad musik.
– Jag gillar Weimars sätt att arbeta. Det är modigt och eget – speciellt samarbetet med tonsättaren Kent Olofsson. Hans musik driver det här dramat rakt i genom, och det är ganska rått den här gången. Kvinnorna uttrycker sin frustration på en elgitarr och en bas.
”En viktig påminnelse”
I publiken blir man genomskådad, när lamporna riktas från scenen. Då väcks viktiga tankar, menar recensenten.
– Det är en otroligt viktig påminnelse om att ska det hända något här i världen så är det allas vårt ansvar att ta det och göra någonting. Inte bara stå och titta på, säger Anna Hedelius.