Det var verkligen inte kärlek vid första ögonkastet när dj:n Anton ”Zedd” Zaslavski mötte den elektroniska musiken.
– Jag var med i ett rockband och gillade rock, jazz och funk. Allt från Deep Purple och George Benson till Stevie Wonder. Men jag gillade inte elektronisk musik och jag gick inte ut på klubb, säger Zedd.
Men allt förändrades den dagen han hörde den franska elekroduon Daft punks album ”Discovery” för första gången.
– Den första låten jag hörde var ”One more time” och jag hatade hur mycket jag älskade den. Så jag var tvungen att köpa albumet. Jag har lyssnat på den hundratals gångner.
Jobbade i källaren
Efter det började han skapa egen elektronisk musik på sin laptop i föräldrarnas källare hemma i Tyskland i mitten av 2000-talet. Då upplevde han inte att den elektroniska musiken var särskilt stor med några få undantag, som Justice och Deadmau5, som han såg upp till.
– När jag började göra ”Clarity” fanns inte den här typen av musik på radio. Den var fyra minuter och 32 sekunder lång, det vill säga alldeles för lång för radio, i alla fall för amerikansk radio. Men de gillade låten och radiostationerna började spela den ändå. Det visade mig att det finns inga regler utan du måste följa ditt hjärta.
I dag har ”Clarity” legat 103 veckor på Billboards topp 100-lista med en andraplacering som högsta notering.
Omusikalisk musik
Zedd såg det som en rolig utmaning att göra musikalisk musik i ett sammanhang där han tyckte att det fanns mycket omusikalisk musik. Hans mål är att göra elektronisk musik med en ”mänsklig touch”.
– Jag tycker att det är mycket elektronisk musik som är kall. Den är inte så utmanande för musiker. Jag tror att många musiker som spelar i band har svårt att möta en kille som trycker på en knapp på ett bord och når stora framgångar genom det. Jag tror att jag undermedvetet har en önskan om att göra den här musiken lite mer musikalisk i min värld. Jag vill att även rockare ska gilla min musik.
Började tidigt
Alla låtidéer börjar vid ett piano och det var också där som musikintresset för fyraåriga Zedd startade. Strax därefter var han igång med att skrivna egna låtar.
Hur lät det?
– Bra faktiskt. Självklart så hade jag inte så mycket erfarenhet men när jag var fem var första gången som mina föräldrar spelade in mig spelandes min egen musik. Det var väldigt simpelt och mina händer var små så jag kunde inte nå så långt.
Då var det helt instrumental musik som gällde. Han hade ett keyboard med två oktaver av förprogrammerade serier med bas, ackord och trummor så när bastonen byttes ändrades även ackorden. Med ena handen styrde han bastonerna och med den andra kunde han spela melodier på resten av klaviaturet.
– Det är fortfarande de viktigaste elementen i min musik, precis som när jag var fem.
Instrumentell konkurrens
Pianot fick däremot lite konkurrens när han som tolvåring började spela trummor i ett rockband. Zedd tror att det märks i musiken att han är en klassiskt skolad musiker i grunden och att han även har en bakgrund inom rockmusiken.
– Låtarnas ryggrad ska vara organisk. Jag skulle aldrig programmera ett trumfill som inte en trummis skulle kunna spela. Om man aldrig har spelat trummor så kanske man tror att det är någonting som en trummis skulle kunna klara av att spela men jag vet om någonting inte är möjligt att spela. Så jag tror att det blir lite mer på riktigt, har lite mer själ i sig, om man kan spela instrument och gör elektronisk musik.
Visuellt berättande
Det sitter i detaljerna. Han berättar att det finns en jargong bland dj:s att allt ska vara väldigt spontant på spelningar men själv vill han gärna planera allt i detalj, även om det kan behövas ändras ibland. För honom handlar det om att ge de bästa möjliga förutsättningarna för de visuella effekterna.
– De är 50 procent av min show. Jag tycker att det är lika viktigt som musiken, precis som i en film. Det måste vara en bra historia men fotot och soundtracket är lika viktiga för vad du kommer att känna. Samma sak med min musik. Jag vill att du ska kunna se det du hör. Någonting måste visualisera det jag tänkte på när jag skrev musiken.
Känslorna styr
Känslorna styr det mesta som Zedd gör musikaliskt och det spiller även över i texterna, som han ibland är med och skriver och ibland lämnar över till någon annan. Han har bland annat samarbetat med den svenske producenten Max Martin som exempelvis skrev texten till Zedds beat till Justin Bieber och Nicki Minajs ”Beatuy and the beat”. Just känslan är något som han tycker att de båda har gemensamt.
– Vi är båda européer och vi skriver på ett främmande språk. Och det vi uppfattar innan vi hör innerbörden av en text är det sätt den får oss att känna när vi säger det. Det kan vara en fras som får mig att vilja säga den högt och för oss är det mycket viktigare än innebörden av den frasen. Så jag kan säga jag vill ha den där frasen precis här för den känns väldigt bra att säga. ”I want you to know” är en sådan fras, den känns bra att säga, låt oss göra en sång på den.
Framgångsrecept
25-åriga Zedd har på bara några år tagit sig från källaren i Tyskland och in på listan över världens bästa dj:s. Han tror att en stor del av hans framgångsrecept är att han har gjort något annorlunda och att den som delar hans dröm om att göra elektronisk musik ska försöka göra det samma.
– Det är så många som köper en laptop och ser på sig själva som konstnärer. Du måste ha en egen identitet. Ditt mål ska aldrig vara att kopiera det någon annan gör och göra det bättre. Du ska göra något eget och låta andra kopiera dig.