Operor, oratorier, körlyrik och kammarmusik. Från avancerad modernism till mer lättförståelig nyromantisk musik. Sven-David Sandströms musikaliska väg är lång och mångskiftande. Numera vill han inte analysera tonerna, bara känna.
Requiem, som har premiär på Berwaldhallen imorgon, är ett sådant verk.
– Det är väldigt rakt ut. När det är ljust så är det väldigt ljust. När det eviga ljuset skiner ligger sopranen uppe i himmelen och sjunger fantastiskt. Döden är långt ner. Jorden är mörk.
Byter spår efter 20 år
Hans Requiem är en hyllning till livet, men också ett avsked till den sakrala musiken. För efter att ha skapat kyrkomusik i 20 år är det stopp.
– Jag tycker att jag har gjort tillräckligt. Jag har gått igenom de sakrala texterna och filtrerat dem genom min tankevärld som jag haft med mig från barnsben. Jag vet inte om jag kan få ut så mycket mer konstnärlig kraft ur det.
Du ska lämna den sakrala musiken. Vad ska du gå över till?
– Det kan man undra! Det är som en upptäcktsresa. Man letar efter något, och så plötsligt är det rätt.
Reporter i inslaget: Sindra Grahn
Fotograf: Dan Svensson