Svenskt indiespel kan vinna internationellt pris

Uppdaterad
Publicerad

Medan de stora spelföretagen konkurrerar med varandra genom att satsa mer och mer pengar på sina produkter har det smygit upp nya utmanare: Indiespelen. Med ny teknik har de små utvecklarna tagit stora kliv framåt.

Det går väldigt bra för svenska indiespel just nu. Det gäller alltså personer som själva skapar och distribuerar egna spel, med hjälp av små medel.

Sverige ligger i framkant vad gäller innovation och svensk indieutveckling är bland världens hetaste. Ett av de svenska succéspelen är ”Minecraft” – ett så kallat sandlådespel som passar för PC.

– Det kommer bli som Angry Birds. Nu håller Lego på att ta fram en legoserie med Minecraftsaker... Det blir en kraft i sig, säger SVT:s spelexpert Thomas Arnroth till Kulturnyheterna.

Svenska spel tävlar i USA

Imorgon går den stora internationella spelgalan Video Game Awards (VGA) av stapeln i USA. Där ska årets bästa spel utnämnas, och svenska Dices spel ”Battlefield 3” samt Markus Perssons indiespel ”Minecraft” är nominerade i flera kategorier.

Thomas Arnroth tror att båda spelen har god chans att kamma hem priser, trots den internationella konkurrensen:

– Minecraft skulle förvåna mig stort om de inte vinner indiespelen och jag tror att de har en chans på PC-spel också. Det ligger lite i tiden sådär. Det beror på om de bedömer teknisk, grafisk briljans eller innovation.

– Battlefield tycker jag borde vinna multiplayer. Det är där Battlefield verkligen briljerar, avslutar Thomas Arnroth.

Reporter: Carl Moberg

Webbredaktör: Rebecka Ljung

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.