Erik Haag och Lotta Lundgren Foto: Jonas Ekströmer/TT

SVT om julvärdarnas reklamkoppling: Inte ett problem

Uppdaterad
Publicerad

Lotta Lundgren och Erik Haag är årets julvärdar. Under året har de också syns i reklamsammangang för en matvaruhandelkedja och ett svenskt låneföretag, och gör fram till den 15 december en egen julshow. Hur går det ihop med SVT:s regler?

Enligt public services regelverk får en profil som arbetar med ett program inte göra reklam eller jobba med kommersiell verksamhet samtidigt. Till exempel fick artisten Charlotte Perrellis programledaruppdrag i Melodifestivalen 2016 avslutas efter att hon medverkat i en reklamkampanj för en teleoperatör.

SVT:s programdirektör för allmän-tv, Lena Glaser, som ansvarar för utnämnandet av julvärdar, ser inte samma problem med årets julvärdar.

– Vi är oerhört noga med vårt oberoende och gör alltid en noggrann bedömning från fall till fall. Vi varken kan eller vill förhindra artister eller medverkande från att utöva sitt yrke resten av året, säger hon.

Uppdragen måste skiljas åt

Även Måns Zelmerlöw hamnade i blickfånget efter att han likt Perelli medverkande i en reklamkampanj samtidigt som han programledde Melodifestivalen. Han fick dock fortsätta – men telefonoperatören fick plocka bort reklamen från sina kanaler.

– När det gäller reklamkampanjerna så är de avslutade i god tid innan de är i rutan hos oss. Men det vi kan och ska göra är att se till att de olika uppdragen skiljs åt, och att det finns karenstider mellan dem, säger Lena Glaser.

Men de håller en julshow och nu ska de vara julvärdar, hur tänker man då rent konkret att de två inte ska sammanblandas?

– Det är en julshow, men som också handlar mat. Det som det skulle kunna handla om här är om de fick uppsving i biljettförsäljningen – eller om det kopplades ihop med försäljningen av biljetter.

– Det vi menar för julvärdskapet är att jul och mat inte är tillräckligt sammankopplat.

”Ett dilemma för SVT”

Medieanalytikern Olle Lidbom säger till Kulturnyheterna att SVT:s reklampolicy handlar om oberoende och om tittarnas förtroende för Public service. Att diskussioner om programledares reklamuppdrag återkommer med jämna mellanrum har en enkel förklaring.

– Det måste vara nästan omöjligt idag att hitta en känd svensk person som inte har en kommersiell koppling, listan över tänkbara personer är nog både kort och tråkig. Så det är klart det blir ett dilemma för SVT:

– Lösningen är väl att välja en programledare för Rapport eller en robot, säger han ironiskt.

Kan man säga att reklampolicyn behöver uppdateras, är den föråldrad?

– Jag tror inte att den är föråldrad, men däremot är den kanske illa anpassad för just julvärdsuppdraget.

Kulturnyheterna har sökt Erik Haag för en kommentar. Lotta Lundgren har avböjt att kommentera.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.