Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”I just det här fallet är det olyckligt att det presenterats som det gjort”, säger Ebba Adielsson, ansvarig utgivare.

SVT om Bergfeldts reklamsamarbete: ”Vi borde ha haft bättre koll”

Publicerad

Carina Bergfeldt var programledare i SVT så sent som den 17 mars och syns nu i ett reklamsamarbete mellan en mataffär och en ljudbokstjänst där hon pratar om sin nya bok.

SVT-programledaren Carina Bergfeldt har skrivit en bok där hon intervjuar en amerikansk fängelsepräst och har i samband med publiceringen blivit intervjuad i flera medier.

Men programledarens medverkan i en matvaruaffärs kundtidning, där intervjun används för att lansera ett reklamsamarbete mellan mataffären och en ljudbokstjänst, kan bryta mot SVT:s regler – något som Dagens Nyheter var först med att rapportera.

– I just det här fallet är det olyckligt att det presenterats som det gjort. Vi borde ha haft bättre koll på själva utformningen, säger Ebba Adielsson, ansvarig utgivare för Carina Bergfeldts talkshow.

”Hon har inte gjort något fel”

SVT har även en karensperiod för medarbetare mellan att synas i tv och att marknadsföra egna produkter, som böcker.

– Det finns en tumregel som säger att man en vecka innan och två veckor efter en laseringsperiod inte ska synas i rutan. Men Carina Bergfeldt har fått godkänt av oss. Hon har inte gjort något fel i det här läget, det ligger på oss. Vi borde kollat när den skulle släppas, säger Ebba Adielsson.

Carina Bergfeldt skriver i ett mejl till Kulturnyheterna att alla intervjuer är godkända av SVT och hänvisar till kommunikationsavdelningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.