Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Anna Hedelius recenserar Kohlhaas!

Kohlhaas! – en stilstudie i våld och ondska

Publicerad

Tre skådespelare på tre pallar och en cirkel jord på golvet – Kohlhaas visades initialt för minimal publik, men har nu gjort tillgänglig att strömma istället.

Kulturnyheternas teaterkritiker Anna Hedelius har sett en pjäs baserad på en kortroman av Heinrich von Kleists – en av Kafkas största inspirationskällor.

”Världen är i ett så fruktansvärt tillstånd.” En av replikerna i Kohlhaas! på Teater Giljotins scen i Stockholm tycks sätta ord på allas våra känslor mitt i en uttröttande och till synes oändlig pandemi. Men här är temat ett annat (nog så aktuellt) och själva uppsättningen kan ses som en motståndshandling mot just denna pandemi och dess restriktioner.

De gångna dagarna, då i stort sett varje teater i Sverige har sett sig tvungna att bomma igen, gick den lilla gruppen Scenit Produktion till premiär med sin tolkning av Heinrich von Kleists kortroman – för en minimal publik och med spritade händer.

Tre skådespelare på tre pallar, en cirkel jord på golvet, en blodröd fullmåne och en livemusiker i fonden. Pedagogiskt och oskyldigt som en barnteaterföreställning inleder man berättelsen om Kohlhaas, hästhandlaren som sägs vara en av sin tids mest rättfärdiga, men också mest fruktansvärda människor.

Han avkrävs plötsligt pass för en passage han har passerat många gånger tidigare och trots sin strävan att göra rätt straffas han hårdare och hårdare. Det är en Kafkaartad situation före Kafka, och faktum är att Kafka var en stor beundrare av Kleist och inspirerades av honom i sitt eget författande.

Som en saga bollar skådespelarna berättelsen sig emellan, träder in och ut ur roller. Det är ett avväpnande och vackert tilltal, som gör oss desto mer hudlösa för de ohyggliga dåden då de väl kommer. Rikard Borggårds i grunden behagliga musik är oförutsägbar, ibland direkt hotfull. Något som förstärks också i Anna Holters följsamma koreografi, som med enkla medel får fatt i våldets väsen.

Regissören Johannes Schmid har renodlat berättelsen och det vi möter är en stilstudie i våldets problematik och ondskans komplexitet. Ingenting är svartvitt. Är Michael Kohlhaas, som namnet antyder, en ärkeängel eller är han upprorsmakare? Är han trosviss eller galen? Som publik närmar vi oss honom från insidan; inledningsvis har han våra sympatier. I vilket läge väljer vi att ta avstånd från hans raseri? Gränsen är flytande och den är individuell.

Kohlhaas är en insiktsfull uppsättning om hur lätt det är att bli förblindad av det man tror är rätt, om hur nya våldshandlingar legitimeras av tidigare kränkningar. Världen över gör samtidens Michael Kohlhaas uppror mot maktfullkomlighet och samhällets svek. Världen över tar människor rättvisan i egna händer, ser sig berättigade till nya förbrytelser.

Kohlhaas är en moralitet, som i sin enkelhet kan få oss att upptäcka mekanismerna och eventuellt lära oss hantera dem.

Fortsättningsvis går Kohlhaas, inklusive ett modererat samtal kring tematiken, att se via streaming.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer