Samtidigt som Lehman Brothers anställda övergav den kraschade bankens huvudkontor pågick en auktion i London där konsntären Damien Hirsts verk såldes för flera miljarder kronor. Konstmarknaden befann sig på topp när världsekonomin slungades in i den värsta krisen på 70 år.
– Jag minns den dagen och jag minns hur auktionerna var veckorna efter det. Från att ha varit lysande i flera år blev de ganska svaga, säger Anna-Karin Pusic, vd på konstgalleriet CF Hill.
Hon berättar hur 2009 blev ett svagt och skakigt år eftersom många trodde att krisen skulle bli långvarig på konstmarknaden. Men redan 2010 började marknaden återhämta sig.
En trygg investering
En förklaring till det snabba tillfrisknandet, både internationellt och i Sverige, kan vara att konsten ansågs vara en säker investering när allt annat gungade mitt i krisen.
– Det kan ha varit så. När du köper ett konstverk är det ett unikum. Det är ett exemplar, från ett visst tillfälle och en viss tidpunkt, säger Björn Extergren, försäljningschef på auktionshuset Bukowskis.
Enligt Björn Extergren blev det sådan fart på den svenska konstmarknaden att utbudet vidgades.
– Samtidskonsten klev in på allvar efter finanskrisen på auktionsmarknaden.
Varför gjorde den det?
– Jag tror att det kan vara för att man ville bredda sig och kunna omsätta mer pengar, säger Björn Extergren.
Högst värde: Det unika
I dag omsätter konstmarknaden flera hundra miljarder kronor runt om i världen. Det som är mest efterfrågat bland köparna är det riktigt unika.
– Jag tror Lehman Brothers bidrog till att många investerare och konstsamlare förstod att man skulle satsa på det unika. Det blev de absolut mest unika objekten som man letade efter, säger Anna-Karin Pusic till Kulturnyheterna.