TV: Han komponerar genom kroppsrörelser

Uppdaterad
Publicerad

Nyskapande tonsättaren Jesper Nordin bjöds förra veckan in som enda svensk till franska kulturhuvudstaden Marseille.

I Marseille uppfördes Jesper Nordins nya verk ”Sapphos Legacy” (Sapphos arv), som är skapat på ett väldigt speciellt sätt.

– Det här projektet blir speciellt eftersom man har allt från den absoluta spetsen med några av Frankrikes främsta sångsolister och instrumentalsolister till amatörkörer, som kanske nästan aldrig har sjungit nutida musik förut, säger Jesper Nordin.

Enda svensken till Marseille

Även för Jesper Nordin själv, som var den enda svensken som bjöds in till Marseille, dröjde det innan han hittade till den typen av musik.

– Jag började med musik ganska sent. Jag började spela punk i tonåren och kom till den klassiska musiken efter att jag var tjugo år, och började försöka lära mig att läsa och skriva noter. Det är därför jag också jobbar mycket med speciella sätt att komponera.

Skapar musik genom kroppsrörelser

Nordins musik börjar inte med en tanke som förs ner på notpapper, utan han skapar musik på andra sätt:

– Jag måste lyssna. Att sitta med papper och penna har aldrig funkat för mig, utan jag måste göra mina val med öronen. Det är det som är min styrka. Jag har utarbetat olika strategier för att göra det.

Ett sätt är att använda sig av sensorer som registrerar rörelser och omvandlar dem till musik (se tv-inslaget ovan). Jesper Nordin utvecklade själv tekniken, som ger även dem utan klassisk skolning möjlighet att komponera musik.

För mycket folklighet?

Nordins eget verk ”Sapphos arv” hade alltså premiär i Marsielle förra veckan, där man arbetar för att göra konstmusik tillgänglig för fler.

– Om man ska vara lite krass så uppfattar jag det som att folk i prominenta positioner, politiker och så, koketterar med att de inte lyssnar på något annat än Abba, som att det minsann är folkligt och positivt.

Nej då, Jesper Nordin har inget emot Abba, men han tycker att just musiken och kulturen har drabbats av för mycket vikt vid folklighet och lättillgänglighet. Han jämför med den kulinariska världen:

– Tänk om någon skulle säga samma om mat: ”Jag minsann äter bara på McDonalds. Skulle aldrig tänka mig att äta något långkok”. Det finns inte. Där är det självklart att man kan få gå på djupet med en surdeg eller en specialbrygd öl, som kräver mycket kunskap för att man ska uppskatta det. Varför ska det inte få vara eftersträvansvärt även i kulturen? Det är lite märkligt.

Bättre musikundervisning i franska skolor?

Jesper Nordin menar att det i Frankrike finns en tradition av att utbilda befolkningen inom kultur på ett sätt som inte finns i Sverige.

– Här tar man bort den klassiska musikundervisningen i skolorna, och fokuserar enbart på popmusik – om man överhuvudtaget har någon musik eller kultur i skolorna. Det är jättebra att man får fokusera på det som barnen redan tycker om, men om man inte visar något mer så blir det en snäv begreppsvärld. Då kommer man inte vidare.

Jesper Nordin är nominerad till Musikförläggarnas pris i konstmusikkategorin ”Stor ensemble/Opera” för sitt verk ”Frames In Transit”. Om han vinner den 8 november, får han 25 000 kronor och en staty som glaskonstnären Bertil Valllien har formgivit.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.