Foto: TT

Twitterfnatt under Almedalsveckan

Uppdaterad
Publicerad

Twittrande, facebookande, instagrammandet, allt slår rekord i Almedalen i år. Men vilken roll spelar dessa medier egentligen i det politiska maskineriet?

Twittrandet i Almedalen slår alla rekord, över 40.000 inlägg i måndags jämfört med 26.500 under förra årets Almedalsmåndag, enligt en mätning. De sociala mediekanalernas betydelse har debatterats under veckan.

Miljöpartiets kampanjledare Emma Rung, Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar, Folkpartiets partisekreterare Nina Larsson, och Frida Färlin, sociala medier-ansvarig hos Feministiskt Initiativ, vittnade alla om dessa mediers betydelse på ett seminarium som Stiftelsen för internetinfrastruktur ordnade. Mera oklart var om de fyra också tror att sociala medier sätter den politiska dagordningen.

”En övertro”

– Det finns en övertro på sociala medier som lösningen på alla problem med politiskt arbete. Det viktiga för oss är att där finns människor som vi kan ha det där förlängda samtalet med. De sociala medierna gör det möjligt för oss att så att säga bjuda upp till dans och våga ta debatten, sade Emma Rung (MP).

Frida Färlin (Fi) betonade i stället de sociala mediernas roll för internkommunikation.

– Vi har inget partikansli, vi har facebookgrupper i stället. Vi kör vår politik mycket på volley, då fungerar de sociala medierna utmärkt, deklarerade hon.

Även Ola Spännar (C) betonade de sociala mediernas roll som partistrategernas ”stora verktygslåda”.

Traditionellt dominerar

Medieforskaren Jakob Svensson har forskat på drivkrafterna bakom exempelvis Facebook.

– Sociala medier kan få det att blåsa åt ena eller det andra hållet. Men traditionell politik kommer fortsätta att dominera tills vidare, säger Svensson, aktuell med boken ”Sociala medier och politiskt deltagande i Sverige- om det digitala deltagandets drivkrafter”.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Kulturnyheterna i Almedalen

Mer i ämnet