Ulrika Knutson: ”Risk att ledarjournalistiken utarmas”

Uppdaterad
Publicerad

Aftonbladets publiceringar om forskaren Martin Kragh visar på en polariserad opinionsjournalistik där språket har blivit grövre och personangreppen hårdare. Det menar journalisten och författaren Ulrika Knutson.

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg har i en serie krönikor anklagat rysslandsforskaren Martin Kragh för att arbeta för brittisk underrättelsetjänst. Som källa hänvisade hon till anonyma hackare.

Kritik från forskarvärlden

Publiceringarna har mötts av allvarlig kritik från forskarvärlden, men försvarades av Aftonbladets biträdande redaktör Erik Rosén med att ”ramarna för opinionsjournalistik är vida”. Och efter Kulturnyheternas granskning av publiceringarna har kulturchefer kallat dem för ett haveri och ifrågasatt kulturchefen Åsa Linderborgs förhållningssätt till fakta.

Ulrika Knutson är tidigare ordförande för Publicistklubben och har i en krönika tagit ställning för Martin Kragh. Enligt henne visar Aftonbladets publiceringar på en oroande utveckling.

På webben finns ingen ansvarig utgivare

– Opinionsjournalistiken går mot en ökad politisering och polarisering. Ett starkare tilltal, grövre språk och hårdare personangrepp. Det är ett språk som är influerat av webbens, där det inte finns någon ansvarig utgivare, säger Ulrika Knutson till Kulturnyheterna. 

Hon ser metoden som en del i redaktionernas jakt på lönsamhet i en bransch med begränsade resurser – och tror att den påverkar den traditionella nyhetsjournalistiken också.

”Offrar nyanser”

– Man får mer ”klick” på det här sättet att skriva, men det gör att man måste offra nyanser. Man firar att man får stor uppmärksamhet för någonting, och sedan efteråt säger man att ”vi kunde ha varit mer nyanserade”.

Vilka är riskerna med en sådan utveckling?

– Risken finns att om man tittar alltför mycket på var det brinner det på sociala medier, och tar upp det på sina egna sidor och sajter, så blir det en sorts cirkelgång och returinformation istället för att man hittar på egna frågor. Så här finns en risk att kulturjournalistiken, ledarjournalistiken, utarmas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.