Vad är grejen med Amazon?

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Svenska nätbokhandlare har kramat musten ur den fysiska bokhandeln sedan slutet av 90-talet, så varför är det så mycket snack om att Amazon nu också kommer hit?

Framförallt för att Amazon – som startades 1994 som just en nätbokhandel – utvecklats till något mycket större och mäktigare än en nätbutik.

Per Andersson

Redaktör Kulturnyheterna

Alla som startade internetrelaterade företag 1994 drevs av drömmen att bli hur stora som helst. Amazon hör till de få som verkligen lyckats bli det. 

Amazon räknas till The Big Four, de fyra mest dominerande företagen i onlineekonomin (de andra tre är Google, Facebook och Apple). Så dominerande att de regelbundet kallas till förhör i den amerikanska kongressen där de lika regelbundet förnekar att de missbrukar sin kontroll över den rejäla del av den globala offentligheten de är ägare till. 

Huvudpunkterna i Amazons imponerande – och oroväckande – framgångshistoria är: 

Butiken för allt: Från starten som bokhandel har Amazon växt till att omfatta allt som går att köpa: alla typer av varor i alla versioner, kända varumärken, små uppstickare, Amazons egna originalprodukter och budgetkopior av andras storsäljare.  Amazon är väldens största e-handelsplats och beräknas stå för hälften av all e-handel i USA. Dessutom är Amazon världens största säljare av molntjänster till andra företag.

Butiken som sökmotor: Amazon säljer varor, och låter andra sälja på deras marknadsplats. Att små producenter får en chans att nå världens största marknadsplats brukar framhållas som en av bolagets goda effekter. Men sajtens sökfunktion och startsidor avgör hur lätt det är för en produkt att möta en köpare. Detta ger outtömliga möjligheter att sälja olika typer av fördelar som marknadsföring. Amazon anklagas också ständigt för att gynna egna produkter i algoritmerna – och att utveckla de egna produkterna baserat på användarinformation man kan utvinna ur sökmotorn.

Butiken som massmedium: Hemma i USA har Amazon bokförlag och en stor webbtidning för bokälskare. Kindle som är en av de dominerande e-bokläsarna är Amazons. Bolaget är också en av världsspelarna inom strömmad film och TV, även på produktionssidan med Amazon Studios. Premiumtjänsten Amazon Prime ger inte bara extrasnabb hemleverans av fysiska varor, utan också medlemskap i en lång rad strömmade medietjänster i både video- och ljudformat.

Butiken som pressar kostnader och människor: ”Din marginal är min möjlighet” – så lyder Amazonledaren Jeff Bezos berömda, blodtörstiga stridsrop. Alltså den vinstmarginal andra handlare behöver för att överleva är den stridszon där Amazon kan knäcka den traditionella handeln – genom att göra allting till lägre kostnad, men i mycket större skala. Det betyder att alla ersättningar – bland annat till förlag, författare och andra upphovsrättsägare – pressas ner. Och att den personal som behövs i de högautomatiserade lagren utsätts för en brutal tidspress som ofta lett till konflikt. Räkna med att svenska fackförbund är på alerten inför öppnandet av Amazon-lagret i Eskilstuna.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.