Detta är lite överraskande. Det är visserligen känt sedan några år tillbaka att vi i hög grad ärver det vi kallar matematikbegåvning eller läskunnande. Men ingen visste att samma gener styr i båda fallen.
I den nya studien, som utförts av en internationell forskargrupp under ledning av genetikerna Oliver Davis vid University College i London och Chris Spencer vid University of Oxford, har man testat tvillingbarn, såväl enäggs- som tvåäggstvillingar, från nästan 2 800 familjer i England och Wales.
Hänger ihop
Testerna jämfördes sedan med data över barnens dna. Resultatet visade som väntat att barns förmåga att läsa och räkna i hög grad är medfödd och att många gener är inblandade i processen, men att miljöfaktorer som uppväxt och socioekonomiska villkor också spelar stor roll.
Det mest intressanta är dock att omkring hälften av generna som påverkar läsförmågan också spelar en avgörande roll för den matematiska kapaciteten.
Alla som trott att fallenhet för läsning och räkning är två olika saker får alltså tänka om. Siffror och ord hör ihop mer än vad vi anat.