Natalie Eriksson kritiserade bland annat budskapet i reklamkampanjen där hennes kropp porträtterades med Therese Lingrens ansikte. Foto: SVT/TT/ Lars Pehrson

Arbetsförmedlingen plockar ner delar av kritiserad kampanj

Publicerad

Arbetsförmedlingens kampanj ”Gör plats” fick kritik för hur man porträtterade de medverkande. Nu plockas delar av kampanjen ner.
”Den borde aldrig ha gjorts”, skriver Therese Lindgren, som syns i kampanjen, i ett inlägg på Instagram.

Syftet med Arbetsförmedlingens ”Gör plats” var att få in fler personer med funktionsvariationer på arbetsmarknaden. I kampanjen syns flera kända personer vars huvuden placerats på andra personers kroppar. En av dem är Therese Lindgren vars ansikte syns på Nathalie Erikssons kropp tillsammans med texten ”hade hon blivit en mäktig influencer?”. Bilden har mött skarp kritik och nu ska den plockas ned.

– Vi har gjort det i samråd med Therese och Natalie. Det är beklagligt att har haft den här negativa upplevelsen av det här. Diskussionen kring bilderna har flyttat fokus från kampanjen, som vi tycker är viktig, säger Anders Munck, pressekreterare vid Arbetsförmedlingen, till SVT.

Myndigheten kommer fortsätta med kampanjen men utan fotomontagen där Therese Lindgren och Natalie Eriksson medverkar.

Ber om ursäkt

Natalie Eriksson, som har en cp-skada, var kritisk till budskapet i bilderna som hon menar sänder ut fel signaler då hon själv varit influencer sedan hon var 14 år. Hon kritiserade också fotograferingen.

”De gjorde allt för att förvärra min CP”, skrev hon i ett inlägg på Facebook.

Therese Lindgren går nu ut och ber om ursäkt i ett inlägg på Instagram.

”Mina intentioner när jag tackade ja till att medverka var goda, jag ville göra en bra sak och bidra till positiv förändring, det vet jag att ni alla inser. Tyvärr blev resultatet tvärt om, utav flera anledningar som jag förstår idag”, skriver hon.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer