Bättre engelska med datorspel

Uppdaterad
Publicerad

Barn i tioårsåldern som ofta spelar över nätet och måste kommunicera på engelska är bättre på språket jämfört med de som sällan eller aldrig spelar.

– Datorspelandet verkar vara väldigt effektivt, framför allt när det handlar om interaktiva spel där man måste prata och skriva bra, säger Liss Kerstin Sylvén, docent i ämnesdidaktik med inriktning mot språk på Göteborgs universitet, som gjort studien med Pia Sundqvist, universitetslektor i engelska.

Båda såg tendensen i sina avhandlingsstudier som gällde gymnasieungdomar och niondeklassare, och ville därför undersöka hur det såg ut med yngre barn. Själva resultaten var inte oväntade, men forskarna förvånades över att skillnaden var så tydlig redan i så unga år.

Framför allt är det kommunikationen mellan spelarna som påverkar engelskan.

Blev förvånade

– De tillägnar sig en fantastisk vokabulär och vi blev förvånade över hur duktiga de är. Naturligtvis handlar det om att de vill komma vidare i sina spel, men de har stor glädje av det här även i övrigt, säger Sylvén.

Tolvårige Anton Engström Axlid berättar i pressmeddelandet från Göteborgs universitet om hur det var när han började spela tv-spel online och behövde prata engelska:

”Då var det nervöst när man behövde fråga något. Rösten stockade sig, jag började skratta. Sedan gick det lättare och jag förstår mycket mer nu.”

Stor skillnad

Deltagarna i studien – 76 barn – skrev i en språkdagbok upp allt de gjorde på engelska utanför skoltid under en vecka. Sedan gjordes ett test, som jämfördes med läs- och hörförståelsekunskapen från nationella prov.

Deltagarna delades in i tre grupper, där den första gruppen spelade datorspel mycket lite, den andra gruppen mellan en och fem timmar i veckan och den tredje gruppen mer än fem timmar i veckan.

Testen visade tydligt att de flitiga spelarna hade ett större engelskt ordförråd.

Pojkar spelar, flickor facebookar

 * 76 barn mellan 10-11 år deltog i studien, som bland annat undersökte om det finns ett samband med att spela digitala spel och motivation för att lära sig engelska, språkförmåga och strategier för att tala engelska.

 * Pojkarna i studien spelar i snitt 11,5 timmar i veckan. Flickorna spelar knappt hälften så mycket, cirka 5,1 timmar.

 * Flickorna ägnade däremot mer tid åt språkrelaterade aktiviteter på nätet, sociala medier, och lade 11,5 timmar på Facebook i veckan, att jämföra med pojkarnas 8 timmar.

Källa: Göteborgs universitet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.