Ryanair-anställda som demontrerar mot bolaget på flygfältet i Frankfurt under en strejk i september 2018. Foto: Silas Stein/TT

Analys: Ryanair hotas från flera håll – lägger ner flyglinjer i hela Europa

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Ryanair har haft ett tufft år och gör nu verklighet av tidigare hot om nedlagda flyglinjer och uppsägning av personal.

Johanna Cervenka

Ekonomikommentator

Flygbolagen i världen pressas från många håll; det är många flygbolag som slåss om passagerarna, ökade bränslepriser och så prispress på biljetter. Lågprisbolaget Ryanairs lösning är att låta passagerare betala för så många ”extratjänster” som möjligt; en reserverad sittplats eller att gå ombord planet först exempelvis. Att kunna lägga på den extrakostnaden på passagerarna har delvis hjälpt till med att stävja tappet från inkomster på biljetter. Men precis som pressade Norwegian vill Ryanair just nu fokusera på lönsamhet snarare än expansion.

”Olycksdrabbade Boeing-planen pressar Ryanair”

Det är oklart hur många flyglinjer som försvinner från Skavsta, hur många jobb som påverkas och om andra flygbolag tar upp verksamhet på flygplatsen. Det går inte heller att säga vad det här innebär för flygbiljettspriserna. Minskad konkurrens på vissa linjer kan leda till ökade priser men flygbolagen pressas också i en värld där resenären beställer och jämför flygbiljettpriser på nätet.

Dagens besked att göra om Skavsta som en Ryanair-bas till en med ett okänt antal Ryanair-flyglinjer under en tid kan ha flera anledningar. Klart är att förseningen av de olycksdrabbade Boeing 737 MAX planen pressar Ryanair. Leveranserna av planet stoppades efter en olycka i Etiopien där 157 personer dog och i Indonesien där 189 personer omkom. Ryanair har tidigare i år stängt ner sina baser på Lanzarote, Tenerife, Las Palmas och Girona i Spanien samt Faro i Portugal. Men anledningarna är flera, bolaget har i tidigare rapporter i år nämnt Brexit-oro samt minskad lönsamhet och minskad trafik när de lagt ner flygrutter eller hela baser. Att det är just Skavsta som drabbas handlar alltså om att bolaget måste välja lite hårdare var det ska flyga ifrån för största möjliga lönsamhet.

Passagerartillväxten minskar – nu vill bolaget säga upp personal

De nya Boeing 737 MAX planen utlovade minskad bränsleanvändning och att kunna ta fler passagerare. Ett välkommet sätt för ett flygbolag i en allt hårdare konkurrens att minska kostnaderna. Ryanair har tidigare år haft en genomsnittlig ökning av antalet passagerare med 10 procent. För 2020 når nu bolaget ”bara” en tillväxt i antalet passagerare med 2 procent på grund av de försenade planen.

Som en följd av flygplansförseningarna och för att spara pengar har bolaget tidigare gått ut med att de vill säga upp 900 personer, samt att 600 personer inte anställs som planerat nästa sommar.

Efter att bolaget till viss del godkänt facklig organisering kan nu de anställda klaga på arbetstider, lön och arbetsvillkor genom att exempelvis strejka. Michael O'Leary, som nu är chef för Ryanairs moderbolag som ansvarar för alla de ägda flygbolagen, fick tidigare i år kritik för en planerad bonus om upp till 99 miljoner euro. Detta om aktien stiger över 21 euro eller vinsten blir 2 miljarder euro någon gång under de kommande fem åren. Det återstår att se om han når det målet. Nedläggningen av linjer på Skavsta kan vara ett steg på väg.  

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.