Dejtingappen Tinder kartlägger dig och samlar personlig information

Uppdaterad
Publicerad

Vi lämnar dagligen efter oss digitala fotavtryck. Sociala medier som Facebook, Instagram, Snapchat och Twitter samlar in mängder av information om oss, och med hjälp av så kallade cookies och platstjänster kartläggs vårt surfande – för att sedan användas för att skapa riktad reklam. Journalisten Judith Duportail frågade den populära dejtingappen Tinder om sin data – och fick enligt egen utsago tillbaka 800 sidor av sina ”djupaste, mörkaste hemligheter”.

I förra veckan skrev den franska journalisten Judith Duportail en uppmärksammad artikel i brittiska The Guardian. Den handlar om att hon har begärt ut alla sina data från Tinder, det vill säga all personlig information som företaget har sparat om henne sedan hon registrerade sig som användare.

”En chock”

Vad hon fick tillbaka var hela 800 sidor information. Och även om innehållet inte direkt förvånade henne var det ändå något av en chock att se den enorma mängden personlig information svart på vitt.

Bland annat fick Duportail reda på hur många gånger hon startat appen (920 gånger), hur många hon matchat med och hur många meddelanden hon skickat sen hon började använda appen 2013 (totalt 1.700 stycken). Hon kunde också läsa alla konversationer hon haft, ord för ord.

Skärmdump på den begäran som Judith Duportail mejlade till Tinder, med hjälp av aktivistgruppen personaldata.io och människorättsadvokaten Ravi Naik. Foto: Privat

Lag om dataskydd

Alla EU-medborgare har med stöd i EU:s dataskyddslag rätt att begära ut personliga data som företag och organisationer sparar. Få vet om det, och ännu färre utnyttjar den möjligheten. Samtidigt är det i dag svårt, om inte omöjligt, att som privatperson få ut informationen.

Den 25 maj nästa år börjar den nya dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) att gälla. Förordningen kommer att ersätta den nära nog 20 år gamla personuppgiftslagen, PUL, och ska stärka användarnas skydd och göra det svårare för företag att spara data om personer utan deras samtycke eller annan lagstadgad anledning.

Det ska också bli lättare för privatpersoner att begära ut de data som finns sparade om dem. Företag som inte följer GDPR kan dessutom få böta stora belopp.

LÄS MER: Det här har du godkänt om du finns på sociala medier

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.