Det har vänt för Volvo. Nu satsar fordonstillverkaren på den växande e-handeln som kräver transportlösningar för att konsumenterna ska få hem alla varor som de klickar hem på nätet. Foto: Thomas Johansson/TT

Analys: ”Sveriges största företag är i högform”

Publicerad
Analys ·

Volvo betyder jag rullar på latin. Men nu hör till och med Volvo till dem som tjänar pengar på att människor tvärtom håller sig stilla. För i pandemitider är det i stället saker som rullar. Allt vi handlar på nätet när vi sitter hemma ska fraktas och för det behövs allt fler lastbilar.

Kristina Lagerström

Ekonomikommentator

Sveriges största företag är i högform. Lastbilsbeställningarna strömmar in. Kontrasten är total jämfört med för ett år sedan. Då var avbeställningarna fler än beställningarna. 20 miljarder kronor i månaden rann ur bolaget och ledningen såg framför sig hur kassan skulle ta slut i oktober.

Det vände redan efter sommaren, och i år har vinsten hittills fördubblats. Kostnaderna sänktes med 40 miljarder förra året. Och i delårsrapporten på torsdagen beskriver Volvo hur transportvolymerna ökar, inte minst tack vare den ökade e-handeln. Det gör att fraktpriserna stiger, vilket i sin tur gör att Volvos kunder förnyar och utökar sina lastbilsflottor.

Gjort succé på börsen

I onsdags kom beskedet om Ericssons vinstökning med 39 procent. Ericsson, som också är ett av Sveriges absolut största företag, hör till dem som, rent ekonomiskt, tjänat på pandemin från början. Allt hemarbete världen över kräver mer mobil nätkapacitet. Mer att sälja för Ericsson alltså.

Ericsson övervägde inte att söka permitteringsstöd, och delade ut pengar till aktieägarna som vanligt förra året. Volvo å andra sidan hörde till de mest krisdrabbade, utdelningen ställdes in och bolaget fick miljardstöd av svenska staten.

Men nu har alltså båda gjort succé på börsen med sina vinstrapporter.

Steg med tre procent

Ericsson steg med 4 procent efter rapporten i onsdags. Volvo steg med nästan 3 procent, trots problemen med brist på halvledare som de behöver för sin tillverkning. Båda kan nog räkna med att den världsdigitalisering på speed som har utvecklats under pandemin kommer fortsätta.

Ericsson siktar för bolagets egen del på hemarbete hälften av tiden i fortsättningen meddelade Börje Ekholm på onsdagen. Undersökningar som gjorts lite bredare bland arbetsgivare och anställda ger bilden av att tre dagar i veckan på arbetsplatsen är vad som kommer gälla framöver. Få som jobbat hemma lär återvända till kontoret fem dagar i veckan.

Butiker har bommat igen

E-handeln hade ökat stadigt i många år när pandemin bröt ut, men utvecklingen påskyndades av pandemin, och den lär fortsätta. De som börjat tycka näthandel är mer bekvämt fortsätter säkert med det även efter fullbordade vaccinationer och lyfta restriktioner. Men inte heller alla som längtar ut till sina favoritbutiker kommer kunna ta sig dit, helt enkelt därför att många hunnit bomma igen efter kundflykten under pandemin.

H&M, det enda bolag i den absoluta storlekstoppen i Sverige som fortfarande lider av pandeminedstängningarna och gjorde miljardförlust första kvartalet, kommer stänga 250 butiker netto i år. Det är förstås än värre för många mindre butiker och kedjor utan samma finansiella muskler.

Säljer fler el-lastbilar

Allt fler Volvolastbilar lär alltså rulla ut allt fler varor till allt mer digitaliserade kunder. Förutsatt att man inte tappar marknadsandelar förstås. Att det hela dessutom blir alltmer hållbart var Volvo noga med att framhålla på torsdagen: Bolaget har mångfaldigat försäljningen av elektriska lastbilar till 171 stycken. Det betyder drygt 50 procents marknadsandel för Volvo och Renault tillsammans i Europa.

Men hittills rullar Volvo på det hela taget ut koldioxid i atmosfären samtidigt med varor till konsumenter med mycket skärmtid. Vilket kanske ändå är bättre för klimatet än att folk shoppar flygbiljetter framför skärmen. Vilket de måste om inte flygbranschen ska behöva nya massiva miljardstöd, för där är förstås pandemikrisen inte på något sätt över.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.