Halvledare – ett knepigt ord. Man skulle kunna tro att det betyder mellanchef. Men det är mycket långt därifrån.
Halvledare är totalt oumbärliga. Det gäller i lastbilar och bilar, kylskåp, datorer, mobiltelefoner och allt annat som innehåller elektronik. Från början är halvledare benämningen på ämnen som leder ström halvbra. Kisel till exempel. Men det har också blivit namnet på de små komponenter, chip, som utnyttjar halvledarmaterialens egenskaper och som behövs i all elektronik.
De här små komponenterna behövs i allt större utsträckning efterhand som elektronikinnehållet ökar, i till exempel fordon och hushållsprodukter. Under pandemin har också efterfrågan på datorer, skärmar, surfplattor och mobiler ökat. Halvledarfabrikerna går för högtryck, men det räcker inte.
Fick raketskjuts
Nu, när vi kommit in i andra pandemiåret, råder det alltså global brist på halvledare – till skillnad från mellanchefer, där varken tillgång eller efterfrågan tycks rubbas av något sådant som en pandemi.
Volvo fick raketskjuts uppåt efter pandemikraschen redan förra sommaren. Hittills i år har bolaget tjänat 23 miljarder kronor. Aktieägarna har fått rekordhöga 50 miljarder i utdelning.
Men just nu kan inga kunder beställa Volvolastbilar. Det är helt enkelt fullt i orderböckerna. Aktieanalytikernas frågor till vd i dag handlade nästan bara om bristen på halvledare, hur länge den ska fortsätta, när kunderna får beställa nästa års lastbilar, hur det blir med fabrikerna i höst. Svaren blev vaga. Är det dålig sikt så är det.
Även Electrolux tog upp halvledarbristen i sin delårsrapport i morse. Båda aktierna har fallit rejält idag på börsen.
Avbokade halvledare
Halvledarbristen var ett faktum redan i vintras, det beskrev inte minst Volvo. Att det fortfarande ett halvår senare är huvudfrågan i samband med resultatrapporteringen var mer än jag hade kunnat föreställa mig då.
Tydligen är det inte så enkelt som att jobba ikapp och smälla upp några nya fabriker. Halvledartillverkning är krävande och komplicerad.
Volvo och andra fordonsföretag ökar snabbt mängden halvledare i sina nya produkter, men de prioriteras ändå inte högst av sina leverantörer eftersom de inte är de största och därmed viktigaste kunderna. Dessutom förvärrade många fordonsföretag sin situation genom att avboka beställda halvledare förra våren när de tvingades stänga fabrikerna.
Inga konkreta tecken
Volvo köper enligt egen utsago sina halvledare från Sydostasien, vilket förmodligen innebär Taiwan där världens ledande tillverkare finns. EU försöker nu desperat få tillverkare att lägga produktion i EU. Enligt nyhetsbyrån Reuters har amerikanska Intel begärt 80 miljarder för att etablera en fabrik i Europa, något som dock förnekas av de inblandade.
Volvos lastbilsfabriker har stått stilla en av tre månader det senaste kvartalet. Och det kommer bli stopp i höst också var beskedet i dag. Electrolux bedömer till och med att ”de globala leveransutmaningarna” kommer slå hårdare andra halvåret än första.
Att ingen säger något om framtiden mer än ett halvår framåt, betyder, historiskt när det gäller vd:ar, att de inte ser några som helst konkreta tecken på vändning.
Samtidigt går världsekonomin för högtryck. Det lär bli full fart varvat med tvärstopp i dimman ett bra tag till alltså.