Bankkoncernen Nordea redovisar en rörelsevinst på 1.148 miljoner euro, motsvarande cirka 11,2 miljarder kronor, för tredje kvartalet 2016. Det kan jämföras med vinsten på 1.033 miljoner euro motsvarande period i fjol.
Analytiker hade, enligt Reuters, i genomsnitt räknat med en rörelsevinst på 1.064 miljoner euro.
Räntenettot sjönk till 1.178 miljoner euro, från 1.233 miljoner euro. Provisionsnettot ökade till 795 miljoner euro, från 767 miljoner euro.
Snittprognosen för räntenettot låg på 1.187 miljoner euro, medan den för provisionsnettot låg på 788 miljoner euro.
Intäkterna steg
– Tredje kvartalet präglades av en stabil miljö med låg volatilitet på finansmarknaden, men även fortsatt låg tillväxt. Räntenettot sjönk med 4 procent i lokala valutor jämfört med tredje kvartalet 2015, men steg med 1 procent jämfört med föregående kvartal, och vi tror fortsatt att de lägsta nivåerna är bakom oss, skriver Casper von Koskull i en kommentar.
Totalt uppgick intäkterna till 2.466 miljoner euro, jämfört med 2.253 miljoner euro motsvarande period året före.
Kostnaderna steg till 1.183 miljoner euro, från 1 108 miljoner euro. Kreditförlusterna ökade till -135 miljoner euro, från -112 miljoner euro.
Skärpa regelefterlevnad
Casper von Koskull skriver att banken har trappat upp sitt arbete för att stärka sin regelefterlevnadskultur och gjort en nysatsning i arbetet för att motverka penningtvätt.
– Vi har satsat betydande resurser inom de mest prioriterade riskområdena, det vill säga finansiell risk, kapitalkrav och IT. Vi gör tydliga framsteg när det gäller att sluta gapen i regelefterlevnaden, skriver von Koskull.
När Svenskt kvalitetsindex (SKI) mätte kundnöjdheten hos svenska bankkunder fick Nordea sämst betyg.
– Vi är inte nöjda med den rådande nivån på kundnöjdheten och det är vår högsta prioritet att förbättra den, skriver von Koskull i rapporten.