Många konsumenter är inne på de sajterna för att de vill köpa eller byta bil. En del sajter erbjuder kostnadsfri värdering.
– Många har fått uppfattningen att det inte kostar några pengar och sedan med bekräftelsen kommer överraskningen att det kostar pengar, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa, och uppmanar till vaksamhet innan man fyller i sitt registreringsnummer.
Ändrar villkor
Ett problem är att företagen ofta ändrar i sina avtalsvillkor och att informationen om ångerrätt inte tydligt framgår. Det är därför viktigt att läsa informationen som finns på webbsajterna.
Lockerbjudanden som ges när personer deltar i marknadsundersökningar är en annan källa till klagomål. Deltagare erbjuds dyra produkter för en struntsumma.
– När man sedan betalat en krona för en Iphone eller Ipad och lämnat ut sina kortuppgifter, så visar det sig att vid den där rutan man kryssade i så står det att man läst villkoren och att det här är ett abonnemang. I vissa fall handlar det om ganska stora pengar per månad, säger Jolanda Girzl.
Fakta: Konsumentärenden
Myndigheten Konsument Europa tog 2015 emot 4 610 klagomål och förfrågningar från konsumenter som handlat eller rest gränsöverskridande. Det är en ökning med 24,5 procent jämfört med 2014.
Konsument Europas frågeforum besöktes över 143 000 gånger.
De vanligaste klagomålen gäller:
1. Bilar och motorcyklar och bilvärderingstjänster 18,3 procent.
2. Flygtransporter 16,3 procent.
3. Provpaket och abonnemang 10,4 procent.
Källa: Konsument Europa.