Svenska banker får det sämsta betyget på tio år av sina kunder, enligt en undersökning från Svensk Kvalitetsindex (SKI) som publiceras i Svenska Dagbladet.
Bakom resultatet ligger missnöje över försämrad service, samtidigt som storbankerna gjort miljardvinster.
– Kunderna tycker inte att de får valuta för pengarna. Det handlar nog mer om vinsterna och bankernas varumärken än om nivån på räntorna, säger David Sjöberg, analytiker på SKI, till SvD.
Kritik mot tekniska tjänster
Endast tre av tio bankkunder känner ett högt förtroende för bankbranschen, enligt SKI. Kunderna är också kritiska mot att de känner sig intvingade i olika tekniska tjänster, som de inte tycker fungerar.
Bäst betyg får ICA-banken. Bland storbankerna ligger Handelsbanken bäst till, medan Nordea för andra året i rad hamnar på bottenplats.
”Lyckas inte Nordea vända denna negativa trend riskerar deras kunder snart att hamna i kategorin missnöjda kunder, vilket är ovanligt i bankbranschen”, skriver SKI.
Även bland företagskunderna får bankerna sämre betyg i år.
Undersökningen bygger på 12 353 telefonintervjuer, gjorda mellan den 5 augusti och 16 september.