SVT:s ekonomikommentator Johanna Cervenka analyserar H&M:s senaste kvartalsrapport. Foto: SVT/TT

”Brutalt att se det så här svart på vitt”

Uppdaterad
Publicerad
Försäljningen har rasat 46 procent i mars och tiotusentals anställda permitteras världen över. SVT:s ekonomikommentator Johanna Cervenka svarar på tre frågor om hur coronaviruset påverkar den svenska klädjätten H&M.

Vad är din analys av H&M:s senaste kvartalsrapport?

– Nu börjar vi se effekterna av den nedstängning av stora delar av samhället som coronaviruset innebär och nu börjar det även i de stora börsbolagens rapporter. Det är tyvärr inte förvånande att försäljningen sjunkit så här mycket när 3 778 av 5 065 av H&M:s affärer nu är stängda, men det är brutalt att se det så här svart på vitt. Vi vet att handeln blöder och att många företag kommer tvingas att säga upp och permittera personal. 

Vad är det som tynger resultatet?

Enligt rapporten har H&M sett sin försäljning i Kina i februari i princip stanna av. Även om Kina börjar öppna upp så är det här är ju något som kommer att sprida sig till resten av världen där stora marknader som Tyskland och USA också är stängda. Därför är det inte heller förvånande att H&M spår förlust för andra kvartalet. Samtidigt ser H&M sin onlineförsäljning öka dramatiskt, men inte alls i samma utsträckning som försäljningen i fysiska butiker minskar. Den digitalisering och förskjutning från fysiska butiker till onlinebutiker kommer med största sannolikhet gå allt fortare. Just nu finns det ju tyvärr få tecken på en snabb återhämtning av ekonomin och det kommer också påverka alla, inklusive H&M.

H&M har bestämt sig för att slopa utdelning och ser över ersättning till chefer, varför då?

– H&M kommer behöva ta del av de stödpaket som finns med både korttidspermitteringar och hyresreducering. Då måste man hålla rent framför egen dörr. Vi har en viss debatt kring aktieutdelningar i Sverige men när omfattningen av den kris som vi globalt befinner oss i blir tydligare tror jag många bolag kommer förstå vikten, om inte annat för sitt varumärke, av att visa att de förstår och dela den svåra situation som många människor befinner sig i just nu.

– Jag är övertygad om att vi kommer att se en liknande debatt i Sverige kring bonusar och ersättning till chefer. I bland annat Storbritannien har en av de största investerarna Schroders sagt att de ställer upp för företag som har det tufft men samtidigt krävt att ledande befattningshavare i storföretagen ”share the pain” och delar det tuffa ekonomiska läge med sina anställda och underleverantörer.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Nya coronaviruset

Mer i ämnet