Enligt Mark Timbrant har en elsäljare i och undertecknat och signerat ett elavtal åt hans mor, som varken är läs- eller skrivkunnig. Foto: TT/Privat

Elsäljare bytte avtal åt Marks mamma – som varken kan läsa eller skriva

Uppdaterad
Publicerad

Mark Timbrants mor är 75 år gammal, kan ingen svenska och är varken läs- eller skrivkunnig. Ändå fyllde en elsäljare i en avtalsblankett åt henne och skrev under med hennes namn, enligt sonen.

– Det är helt otroligt att det är fritt fram för dem att härja som de vill, säger Mark Timbrant.

I onsdags berättade SVT Nyheter att anmälningarna mot elbolagen har ökat kraftigt hos Konsumenternas energimarknadsbyrå. Framför allt är det kritiken mot dörrknackande elsäljare som ökar.

SVT berättade bland annat om sjukpensionären Johanna i Sundsvall som sade nej till en ihärdig säljare i hennes trappuppgång, en säljare som till slut polisen fick avvisa. Säljaren hävdade att han kom från det kommunala elbolaget. Tre månader senare fick hon veta att säljaren troligen förfalskat hennes underskrift i ett elavtal med bolaget Nordic Green Energy.

Efter granskningen har många hört av sig med liknande berättelser. De handlar alla om säljare som de anser har betett sig illa.

Mark Timbrants mor är sjuk och har stora svårigheter med att gå. Hon öppnar nästan aldrig sin dörr för okända personer. Ändå hävdade säljaren att hon skrivit på ett avtal om elbyte.

Timmar av arbete

Det tog redovisningskonsulten Mark Timbrant flera månader med kommunikation med elbolaget och Kronofogden samt en polisanmälan innan elbolaget gick med på att riva avtalet.

SVT har tagit del av e-postkommunikationen, där en säljchef avfärdar Mark Timbrants kritik och hänvisar till avtalet. Men på avtalet är det till synes samma person som fyllt i alla personuppgifter, skrivit under som säljare och även skrivit under namnet på Mark Timbrants mor.

– Det är inte hennes underskrift. Någon skrev på för henne. Det är helt otroligt att man kan agera på det här viset, säger Mark Timbrant.

Totalt uppskattar han att han lade ned runt 50 arbetstimmar på att häva avtalet med Nordic Green Energy. 

– Det är gamla som utsätts för det här. De vågar inte ge sig på någon som är starkare och mer kunnig, säger han.

”Omöjliga att nå”

En annan person som fått nytt elavtal mot sin vilja är Tapio Lokka. Han berättar om en februarikväll i vintras då två unga säljare ringde på hans dörr och sade att de kom från kommunala Skövde Energi och att han skulle få 30 procent billigare el.

Enligt Tapio Lokka så bad de honom skriva under på en surfplatta för att godkänna att han skulle få information. Sedan fick han reda på via sitt vanliga elbolag att de bytt bolag åt honom. Då ringde han elbolaget Nordic Green Energys 08-nummer som finns på hemsidan.

– Det var nästan omöjligt att få tag på dem. Antingen var det stängt eller långa kötider. Det tog sex veckor innan de till slut annullerade avtalet. De lurar folk, säger Tapio Lokka.

”Jävla smutsig historia”

Nyligen fick Solnabon Hans, som inte vill att vi uppger hans efternamn, besök i sitt hem av en säljare som först började ställa frågor om klimatet. Hans trodde det handlade om en enkät. Säljaren frågade sedan om han var intresserad av att stödja klimatet med ett bidrag.

Till slut gick Hans med på att skänka 50 kronor i månaden till en klimatorganisation och han fick underteckna elektroniskt på en surfplatta. Enligt Hans sade han sedan nej när säljaren frågade om Hans ville byta elleverantör. Några dagar senare fick Hans mejl om att hans elavtal numera var bytt till Nordic Green Energy. Hans har i en veckas tid försökt få tag på någon i bolaget utan att lyckas.

– Det är en jävla smutsig historia, säger han.

Vill inte kommentera

SVT har försökt nå Nordic Green Energys representanter för att få deras kommentar om de nya vittnesmålen, men förgäves. 

Men i en intervju med vd Erki Milistver förra veckan, sa han att bolaget har ”nolltolerans” mot säljare som inte uppfyller bolagets krav. Samtidigt medgav han att det varit vissa klagomål och sa att ”vi har haft fall där vi tvingats utestänga försäljare där vi uppfattat att de inte följer våra regler tillräckligt bra.”

Enligt Erki Milistver är en förklaring till klagomålen att bolaget expanderat säljnätverket kraftigt senaste tiden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.