Nu är det klart. Energimarknadsinspektionen har fattat beslut om vilka intäkter, och därmed priser, elnätsföretagen får plocka ut av sina kunder perioden 2020–2023. Besluten baseras på regeringens ändrade regler på området, som antogs i fjol. Bakgrunden var de kraftigt stigande nätpriserna under en lång rad av år, uppemot 60 procent på en tioårsperiod.
Totalt för landets alla cirka 175 elnätsföretag, som alla har lokala monopol, handlar det om sänkta intäkter på 50–60 miljarder kronor till cirka 166 miljarder kronor för åren 2020–2023, jämfört med de senaste fyra åren.
Tusenlappar om året
Exakt vilka kunder som får sänkt elnätsfaktura, och hur mycket billigare den blir, går inte att säga. Men de tre stora Vattenfall, Eon och Ellevio med ungefär 60 procent av Sveriges elkunder i sina nät lär tvingas sänka. Och det med upp till 20-30 procent.
– De tre stora har ju höjt mest tidigare, de behöver göra större sänkningar än övriga elnätsföretag, säger Tony Rosten, ställföreträdande generaldirektör för Energimarknadsinspektionen.
Vattenfall är förstås inte nöjt med det väntade beskedet. Det handlar om en ”ganska rejäl sänkning” av Vattenfalls intäkter, enligt Magnus Hall.
– Avkastningen blir alldeles för låg. Men vi måste nu anpassa oss, säger han men kan inte gå in på hur stora prissänkningar kunderna kan vänta sig.
För en villakund hos någon av de stora kan det dock bli fråga om tusenlappar varje år. För kunder till mindre regionala elnätsföretag blir förändringarna mindre. Det kan också bli höjningar i vissa fall, enligt Tony Rosten.
Beräkningsgrunderna för hur mycket nätägarna ska få ta ut är krångliga. Men enkelt uttryckt kan sägas att bolagen tvingas sänka sina avkastningskrav till följd av det allmänt låga ränteläget i samhället.
Bolagen överklagar
En stor del av företagens kostnader kommer från att de måste göra investeringar i elnäten och nya elmätare. Totalt sett signalerar nätföretagen för ökade investeringar kommande fyraårsperiod, men de större planerar för lägre investeringar.
Och än är det för tidigt att ropa hej för kunderna. De flesta av elnätsbolagen har överklagat myndighetens beslut. Å andra sidan ingick det i regelskärpningen att försvåra möjligheten till långdragna klagansprocesser i domstol.
– Det ska finnas mindre att klaga på, men det återstår att se hur företagen agerar, säger Tony Rosten.
I tidigare domstolsprocesser gick bolagen ofta vinnande ur striderna med Energimarknadsinspektionen, vilket var en orsak till de kraftigt stigande elnätsräkningarna och att hela regelsystemet gjordes om.