Konsumenternas Bank- och finansbyrå ska ge oberoende råd till bankkunder. Byrån märker att uppgifter i media om olagliga valutatransaktioner oroar vissa kunder i Nordea.
– Det man oroar sig för är hur deras pengar är skyddade om den här banken vid närmare utredning får betala böter, säger Kicki Westerståhl, chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.
– Det korta svaret är att pengarna är lika skyddade som när Nordea var en svensk bank, säger hon.
”I god ordning”
Konsumentbyråns råd till kunder som är irriterade eller upprörda över uppgifter om penningtvätt i Nordea är, att de inte bara ringer upp eller går in på banken och avslutar sina affärer för hastigt.
– Ilskan för sig. Din privatekonomi för sig. Det ska ske i ”god ordning”.
Det gäller att undersöka vilka produkter och villkor en ny bank erbjuder – före det sker ett eventuellt byte av bank, anser Konsumenternas Bank- och finansbyrå.
Westerståhl ger några exempel:
- Kan kunden få ett nytt bolån i den nya banken med minst lika förmånliga villkor?
- Finns besparingar som är bundna till viss ränta?
- Tvingas kunden sälja värdepapper med förlust?
– Tänk på att du inte skadar dig själv, säger Kicki Westerståhl.
Finlands insättningsgaranti gäller
Eftersom Nordea, från den 1 oktober, i år har sitt säte i Finland och bara har en filial i Sverige, så omfattas kunderna i Sverige formellt av den finländska insättningsgarantin.
I Finland är bankgarantin 100 000 euro eftersom Finland har Euro. I Sverige är bankgarantin 950 000 kronor. Just nu innebär det att den finska insättningsgarantin är förmånligare.
Därför finns det en potentiell valutarisk om den statliga insättningsgarantin måste lösas ut. Men i praktiken har det inte någon betydelse, enligt Konsumenternas Bank- och finansbyrå.
Danmark och Finland kompletterar
De utländska bankerna Nordea och Danske bank har förklarat att de kompletterar de finska och danska insättningsgarantier så att den svenska insättningsgarantin (950 000 kronor per insättare och företag) även gäller för bankernas kunder i de svenska filialerna – om insättningsgarantin skulle lösas ut.
– Då tänker jag mig att det är naturligt att svenska konsumenter kommunicerar med den svenska riksgälden, säger Kicki Westerståhl.
Fakta om insättningsgarantin
Insättningsgarantin skyddar pengar insatta på konton hos banker, kreditmarknadsföretag och värdepappersbolag (institut).
Skyddet innebär att kunder får ersättning av staten om det institut där kunden har sina pengar går i konkurs eller om Finansinspektionen beslutar att insättningsgarantin ska träda in. Garantin gäller också om staten hanterar det krisdrabbade institutet genom så kallad resolution.
Upp till 950 000 kronor är skyddade. I vissa fall kan högre belopp medges, som vid bostadsförsäljning.
Insättningsgarantin ersätter kapital och upplupen ränta upp till 950 000 kronor per person och institut. Ersättningsbeloppet i kronor gäller för insättare i Sverige.
Insättningsgarantin gäller per insättare och per banker, kreditmarknadsföretag och värdepappersbolag (institut).
Källa: Riksgälden