Facebook kämpar med ekonomin och är i desperat behov efter sätt att tjäna pengar på sina mobila användare, skriver BBC på nätet. Företaget har 543 miljoner mobila användare som dessutom är mer aktiva än de som loggar in på nätverket på sin dator.
Nu bjuder man in apptillverkare till ett försök med riktad reklam i nyhetsflödet, mitt bland vännernas uppdateringar om krogkvällar, vackra solnedgångar och foton på barnen.
Annonserna kommer att placeras hos olika användare utifrån vilka andra appar de har laddat ner och kopplat till Facebook. Till exempel kommer användare som har spelat spel på sin dator få erbjudanden om mobilspel från samma tillverkare.
När användaren klickar på annonsen i nyhetsflödet slussas de direkt vidare till App store respektive Google Play store utifrån vilken smartphone de har. Annonsörerna får betala för varje klick som görs.
Enligt Facebooks utvecklingsblogg har man under loppet av en månad skickat mobila användare till App Store och till Google Play 146 miljoner gånger. Att börja med annonser i mobilen är ett sätt att skapa ytterligare trafik, skriver man på bloggen.