Besöksnäringen är den snabbast växande sektorn i svensk ekonomi, säger turistforskaren Lotta Braunerhielm. Foto: TT

Goda tider för hotellen när kronan faller

Publicerad

Många populära resmål världen över har blivit allt dyrare för svenskar. Den svaga kronan lockar dock utländska turister att övernatta i Sverige.

Boven i dramat är den generellt svagare kronan jämfört med de stora valutorna, vilket för svenska turister i utlandet innebär en tunnare plånbok. Riksbankens försiktiga penningpolitik hjälper föga och en svag kronkurs är även framöver att vänta.

Sedan i slutet av förra sommaren fram till och med mitten av april i år ökade priset för en euro med drygt en krona, från 9:45 kronor till 10:46 kronor. Sett över de senaste fem åren har även dollarn, det brittiska pundet och den danska kronan ökat tvåsiffrigt gentemot den svenska valutan. När svenskar tappar i köpkraft utomlands betyder det å andra sidan allt billigare semestrar för utländska turister i Sverige.

”Snabbast växande sektorn”

Det stigande intresset bland köpstarkare turister återfinns i statistiken. Under 2017 toppade länder som Tyskland, Danmark och Storbritannien listan över antalet utländska gästnätter i Sverige, totalt uppgick antalet övernattningar till 16,2 miljoner i fjol, enligt Tillväxtverkets siffror. Turistforskaren och lektorn i kulturgeografi på Karlstad universitet, Lotta Braunerhielm, instämmer.

– Besöksnäringen är den snabbast växande sektorn i svensk ekonomi. Den svagare kronan har en tydlig påverkan på resandet, det har vi sett under flera års tid.

Svensk orörd natur

Att Sverige har blivit ett allt populärare resmål kan dock inte enbart förklaras av en svagare krona. Den orörda naturen och svensk kultur är fortfarande bidragande faktorer, säger Lotta Braunerhielm. Framöver är det storstäderna och en allt starkare profilering som matland som kommer driva turismen hit.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer