Nettotillskottet av nya butiker beräknas bli 130 stycken för helåret, 45 färre än man tidigare sagt. Foto: Tijana Martin/TT

H&M minskar antalet butiksöppningar

Publicerad

H&M redovisar en vinst före skatt på 5 934 miljoner kronor för perioden mars–maj, det andra kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period 2018 gjorde bolaget en vinst före skatt på 6 012 miljoner kronor.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 5 990 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

”H&M-gruppen fortsätter att öka fullprisförsäljningen, minska prisnedsättningarna och öka marknadsandelarna, vilket visar att kunderna uppskattar våra kollektioner och de förbättringar vi gör i sortimentet och för kundupplevelsen. Vi hade en bra försäljningsutveckling på de flesta marknader”, skriver Karl-Johan Persson, vd för H&M i rapporten.

Omsättningen steg elva procent till 57 miljarder, mot 52 miljarder ett år tidigare.

Onlineförsäljning ökade 27 procent

Bolaget meddelar nu att antalet butiksöppningar i år blir färre än tidigare kommunicerat. Nettotillskottet av nya butiker beräknas bli 130 stycken för helåret, 45 färre än man tidigare sagt.

Onlineförsäljningen ökade med 27 procent i svenska kronor och 20 procent i lokala valutor.

Det bokförda varulagret i kronor utgjorde 32,4 procent (32,3) av balansomslutningen och 18,3 procent (18,2) av omsättningen på en rullande tolvmånadersperiod. Totalt uppgick varulagret till 40,4 miljarder kronor, jämfört med 36,3 miljarder vid motsvarande tidpunkt i fjol.

H&M-aktien har delårsrapporten tappat omkring 15 procent sedan årets högsta notering, i början av maj, och 60 procent sedan den historiska toppnivån i mars 2015.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.