Pernilla Johanssons butik vägrar Black Friday. Obs! Bilden är ett montage. Det är inte Pernillas butik till vänster. Foto: Angeliqa Jonsson

Handlaren som vägrar Black Friday

Butiksägaren Pernilla Johansson bojkottar Black Friday. Hon vill att vi istället ska handla färre produkter.

Pernilla Johansson driver en klädbutik på nätet och rent fysiskt i Hornstull i Stockholm. Hon borde ha alla skäl att vara en del i att hetsa köpare till att konsumera mera. Men att Black Friday nu blivit en så pass tydlig shoppingfestival även i Sverige ser hon som en skymf för samhället.

– Det är en så sorglig utveckling. Black Friday bidrar till överkonsumtion. Sen tror jag inte att Black Friday är så bra för företagarna eftersom de måste sänka sin marginal, så långsiktigt blir det inte bra, säger Pernilla Johansson.

Pernilla berättar att hennes produkter och kläder är tillverkade av ekologiska material under schyssta arbetsförhållanden, något som gör att hon sällan kan ha erbjudanden.

– Priserna är satta för att de som tillverkar varorna ska få bra löner så om jag sänker priset så kommer det att vara någon som drabbas i slutändan och jag vill att produkterna ska vara hållbara på många sätt.

Motsägelsefull situation

Pernilla vill att de som handlar i hennes butik aktivt ska välja en mer hållbar livsstil och inte handla allt för mycket. Samtidigt behöver butiken gå runt ekonomiskt vilket skapar en paradox som kan vara svår att förhålla sig till som företagare.

– Jag är fortfarande relativt ny så vi får se hur det fungerar på lång sikt. Men jag startade den här butiken med en tanke och den håller jag hårt i. Butiker som min är en nagel i ögat på de stora kedjorna och jag tror att det finns plats för fler små butiker. Jag vill att folk börjar handla färre men bättre grejer.

White Monday som motaktion

I måndags deltog Pernilla Johansson och hennes företag i White Monday, en motaktion mot Black Friday. Ett gäng företag hade då erbjudanden kopplade till mer långsiktiga alternativ för konsumenterna, till exempel second hand-butiker, reparatörer och uthyrare.

– Det konsumenter gör när de handlar det är att de röstar med plånboken. Om de vill handla ekologiskt så kommer det ekologiskt producerade att ta marknadsandelar från den dåliga produktionen, säger Pernilla Johansson.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer