Flygbolaget SAS gjorde en vinst före skatt på 809 miljoner kronor för det fjärde kvartalet, augusti–oktober, i det brutna räkenskapsåret 2017–18. Under samma period i fjol blev vinsten 657 miljoner kronor.
Det var klart bättre än väntat. Analytiker hade i genomsnitt förutspått en vinst på 729 miljoner kronor enligt Reuters sammanställning. Det var också något högre än vad SAS-ledningen själv hade förutspått.
Osäkrare tider
Men framöver väntar tuffare tider. Högre bränslepriser och en svag krona påverkar negativt.
– Det är också ett svårt geopolitiskt läge, säger Rickard Gustafson och nämner bland annat osäkerheten kring brexit.
Han ligger därför lite lågt i framtidsutsikterna. Förlusten väntas därför bli högre under första kvartalet, november–februari, som normalt är en svag flygsäsong, jämfört med förra året. För kommande helår spår SAS: ”ett positivt resultat före skatt och jämförelsestörande poster under 2018/2019. Utsikterna bygger på att inget oförutsett i övrigt inträffar”.
Flygskatt
Flygskattens påverkan på resandet är svårbedömt, men SAS har under året tillsammans med den norska flygskatten betalat in runt en miljard kronor till de båda statskassorna.
-Det stora testet kommer nu under lågsäsong, säger Gustafson som säger att SAS jobbar med många åtgärder mot klimatutsläppen – åtgärder som enligt honom är effektivare än flygskatten.
Fram till 2030 är SAS mål att släppa ut 25 procent mindre koldioxid.