Under det gångna verksamhetsåret, augusti-september, ökade Ikea sin försäljning i världen med 3,1 procent till 27,9 miljarder euro, motsvarande 245 miljarder kronor, jämfört med motsvarande period dessförinnan.
En stor del av tillväxten förklaras av att Ikea öppnat fler varuhus. Räknas den expansionen bort är Ikeas försäljningsökning 1,8 procent. Störst är ökningen i Ryssland och Kina.
Ikea har över 300 varuhus i världen som årligen besöks av nästan 700 miljoner personer. Hemsidan räknar en miljard årliga besökare.
I Sverige sjönk omsättningen något, trots att antalet besökare ökat.
”Måste göra det enklare i Sverige”
– Vi har inte fått den försäljningsökning vi hade hoppats på, säger Ikeas Sverigechef Håkan Svedman.
– Vi måste göra det enklare att handla på Ikea, säger Svedman och berättar att Ikea bland annat kommer att förstärka service som bär- och transporthjälp och hjälp med montering av möbler.
Ikea fortsätter att växa i Sverige. Nya varuhus har öppnats i Uddevalla och Älmhult och ytterligare ett öppnar i Uddevalla i slutet av oktober.
Näst på tur står sedan, hoppas Svedman, Umeå och ett tredje varuhus i Stockholm.